Internetovými médiami sa rozšírila správa o smrti Andrey Haugen, známej hudobníčky z metalovej, ambient, goth a folk subkultúry, ktorá bola na scéne aktívna už od skorých 90tych rokov. Útok v nórskom meste Kongsberg z 13. októbra pripravil o život 5 ľudí, pričom medzi nimi bola aj Andrea Haugen. Podľa spravodajských informácii išlo o rodeného Dána. 37-ročný Espen Andersen Brathen žijúci v Nórsku začal strieľať z luku na ľudí v supermarkete a na uliciach, avšak nórska polícia tvrdí, že niektoré obete neboli zabité práve lukom, ale pravdepodobne bodnou zbraňou a vrah v čase ich vraždy už luk pri sebe nemal. Navyše, nakoľko Brathen v minulosti konvertoval na islam a preukazoval známky radikalizácie, je pripúšťaný aj teroristický motív jeho konania.
Množstvo hudobníkov, ktorí poznali, a ktorých ovplyvnila tvorba Andrey Haugen jej vzdávajú hold, keďže jej osoba patrila medzi neoddeliteľnú súčasť tejto scény. Niekoľkými riadkami si pripomenieme jej tvorbu a životnú cestu.
Aktivita Andrey Haugen (rodenej Meyer), ktorá si ponechala priezvisko po svojom ex-manželovi Samothovi z Emperor bola pomerne rozsiahla. V začiatkoch 90tych rokoch sa Andrea venovala laveyovskému satanizmu a spolupracovala s Cradle of Filth pri nahrávaní vokálov na albume The Principle of Evil Made Flesh (1994) a taktiež na prvej skladbe The Dawn of a New Age legendárneho albumu od Satyricon – Nemesis Divina (1996). V roku 1995 vydáva spolu s nórskou umelkyňou Taniou Stene (Fenrizovou bývalou ženou a autorkou album coverov Ulver – Bergtatt, Nattens Madrigal) prvý a jediný album dark ambientového projektu Aghast Hexerei im Zwielicht der Finsternis.
Počas života v Anglicku sa pomaly začala zoznamovať s pohanskými koreňmi Európy, čo neskôr vyvrcholilo do hudobnej tvorby Hagalaz‘ Runedance (1996 – 2002), v ktorej sa venuje predovšetkým germánskej mytológii. Debutový album Hagalaz‘ Runedance The Winds That Sang of Midgard’s Fate (1998) vychádza v čase kedy sa pomaly v Európe dvíha vlna a záujem o tento hudobný štýl a na scéne sa už pohybujú projekty ako Lord Wind, Wongraven, Perunwit atd. Projekt končí v roku 2002 albumom Frigga’s Web vydaným pod Hammerheart Records. Tento album sa stal úspešným a množstvo fanúšikov, či hudobníkov naň odkazuje ako jednu z inšpirácií k objavovaniu neofolkovej hudby.
Od roku 2003 sa projekt premenoval na Nebelhexë a pokračuje v neofolkovom žánri, ale len na prvom albume Laguz – Within The Lake (2004). Pričom už aj ten by sme mohli označiť ako výrazný posun od predchádzajúcej tvorby. Neskôr sa jej štýl mení a postupne sa stáva viac viac elektro/dark wave žánrom. Posledné EP v spolupráci Nebelhexë & Jarboe je pomenovaný s jasným odkazom Don’t Kill The Animals (2009).
Neskoršia tvorba Andrey Haugen pod názvom Aghast Manor, ktorý však nepovažovala vzhľadom na názov za akúsi inkarnáciu starého projektu, je v štýle, ktorý by sme mohli pomenovať darkwave/downtempo. V roku 2012 vydala album Gaslights a rok na to Penetrate (2013).
Okrem hudobnej tvorby bola Haugen aj aktívnou osobou v neopohanskom kontexte, pričom sa vyjadrovala k spirituálnej forme náboženstva. V roku 2000 napísala knihu The Ancient Fires of Midgard, ktorá sa venuje germánskemu predkresťanskému náboženstvu. Na tomto mieste by sme si radi uctili pamiatku hudobníčky, ktorá výrazne ovplyvnila ambient a neofolkový žáner.
Napísal: S.
Zdroje:
NY Times: Bow-and-Arrow Rampage in Norway Treated as Apparent Terrorist Attack:
Euronews: Norway attack: Victims were not killed with a bow and arrow, say police
HAUGEN, Andrea: The Ancient Fires of Midgard. Amazonian Music, 2000,
Interview pre Terrorverlag (2006): https://www.terrorverlag.com/interviews/nebelhexe-andrea-haugen/
1 thought on “Andrea Haugen (Hagalaz‘ Runedance, Nebelhexë, Aghast) bola zavraždená pri útoku v Kongsbergu”