História slovenského black metalu

 

Pri písaní tohto článku som si niekoľkokrát spomenul na porekadlo „dvakrát nevstúpiš do tej istej rieky“. Možno to v živote platí, no ja som zopakoval svoju minulosť a opäť píšem o niečom, čo už pred dávnymi rokmi pohltil čas. Vtedy som sa snažil v krátkosti obsiahnuť históriu slovenského undergroundu s dôrazom na black metal. Pre niekoho zbytočná práca, veď načo, keď tu máme metalovú encyklopédiu či podobné stránky. Ja som však jednoducho cítil, že domáca scéna je natoľko pestrá a zaujímavá, že sa jednoducho oplatí špárať sa v histórii a posvietiť si na vývoj domáceho podzemia. Veď nakoniec Bes mal od svojho počiatku úlohu prinášať správy prioritne z domáceho undergroundu. Na každý album alebo skupinu v tomto článku si môžete kliknúť a budete presmerovaní na ich stránku. Pod týmto článkom si taktiež nájdete odkazy na súvisiace príspevky mapujúce históriu slovenského black metalu a podrobné rozhovory so skupinami, ktoré tu dnes spomeniem. 

Rozprávať retrospektívne o black metale na Slovensku príde viacerým nezasväteným ľuďom rozhodne nezaujímavé a zbytočné, nakoľko 90 roky patrili jednoznačne death metalu, ktorý si v tej dobe uzurpoval dominantné miesto v celom slovenskom metalovom undergrounde. Rozhodne však treba povedať, že aj éterom rádií vtedy zneli podstatne tvrdšie veci ako dnes a undergroundu pomyselne kraľoval Gladiator. Gladiator sa však pobral míľovými krokmi do mainstreamu a podzemie prenechal iným. Z tých najznámejších úderných mien, ktoré dodnes rezonujú v ušiach fanúšikov patrí určite Dementor, Amorbital, Dehydrated, Insepultus, Depresy, Apoplexy, či Sanatorium. Pre tých, ktorých zaujíma detailna história slovenského death metalu, určite odporúčam podrobný článok na stránkach Necrosphere Zinu.

 

Počiatky slovenského black metalu

Poďme ale k samotnému slovenskému black metalu. Prvé skupiny, ktoré začali kaliť čierne vody slovenského undergroundu, vyšli z thrash metalových koreňov. Z historického hľadiska môžeme hovoriť o tzv. prvej vlne black metalu. Z Bratislavy to boli napríklad black/thrash metalový Toxic Trash Corpse Death (1991), či Necrotos s ich vynikajúcim demom Fire and Ice (1991). V nasledujúcich rokoch prichádza druhá vlna black metalu pod vplyvom škandinávskej scény. V tomto období sa objavuje michalovská skupina Nemrael, ktorú mnohí označujú za prvú slovenskú black metalovú skupinu. S deviatimi demami v ug kvalite patria rozhodne k pionierom čierneho kovu na domácej scéne. Minimálne čo sa týka výzoru, lyriky a ortodoxnosti, spĺňajú black metalovú šablónu, no ak ste mali možnosť počuť ich hudobnú produkciu, žiadny zázrak sa bohužiaľ nekonal. Ako povedal náš kolega z redakcie, „Nemrael má hodnotu skôr z historického hľadiska ako z toho hudobného“.  Ak by som mal však spomenúť aspoň jediný zásek z ich diskografie, pôjde o Tute Rege Satanas (1996) vydaný v Osiris Productions. Ďalším pionierom black metalu na Slovensku bola martinská formácia Mystic Death, ktorá prišla s oficiálne prvým štúdiovým albumom. Ich jediný album Voices of the Obscure World (1998) vydaný v Metal Age Productions na svoju dobu vypálil rybník všetkým naokolo a reakcie boli veľmi pozitívne. Bohužiaľ nasledovníka sme sa nedočkali, a tak ostáva spomienka na celkom podarený debutový album, ktorý zapálil pochodeň čierneho kovu na domácej scéne. V roku 1998 debutuje bratislavská doom/black metalová skupina Ethereal Pandemonium s albumom A Winter Solstice Eve, kedy sa v slovenskom undergrounde prvýkrát objavujú pohanské odkazy.

V Prievidzi popri Crimen Exceptum na prelome storočí debutuje niekoľkými demami aj The Cryptosy, ktorí sa neskôr z čistého black metalu pretransformovali v death/black metalový The Crypt. V Bratislave sa v tomto období formuje Meán Geimhridh. Pohansky ladená skupina vypúšťa na svetlo sveta jediný materiál, a to split s bratskou skupinou Ravenarium Podivný sme my Rod… (1999).

 

 

Rozkvet scény

Rok 1998 zrodil jednu z najvýznamnejších domácich skupín Algor. Ich oba albumy Úder Pohanského Hnevu (2003) či Hierofánia (2013) rozčerili stojaté vody domáceho undergroundu a nie je fanúšika, ktorý by ich nepoznal. Priamočiare riffy, pohanská atmosféra a údernosť slovenských textov Aldarona charakterizujú hlavne debutový album. Tam, kde ideologicky Algor nastavil jasnú laťku, pokračovali jeho súpútníci Hromovlad, reinkarnovaní zo skupiny Immortal Hammer. Folkovo ladený pagan black metal zaútočil na domácu scénu najmä s albumom Vládca Lesov Skalných Stien (2005). Prenikavá melodickosť a texty inšpirované slovanským pohanstvom s charakteristickým Beelphegorovým vokálom vystrelili vo svojej dobe túto skupinu na špičku slovenskej scény. Nie je fanúšika, ktorý by si nespomínal na ich živé vystúpenia, na dnes už pamätných akciách ako Mater Slavorum či Perunica. Beelphegor sa neskôr angažoval v projekte Toreva, ktorý sa však v rámci tejto spolupráce dočkal len jediného dema Skryté Brány do Neznámych Svetov (2008). 

Na Západnom Slovensku ešte ostaneme, konkrétne pod Čachtickým hradom. Tomu svoju tvorbu znesvätil trenčiansky projekt Korium. Pamätné ostanú materiály ako split s Trist (2007), albumy The Pendulum of Sorrow (2009) či Do Komnát Večnej Zimy (2013), ktoré sú charakteristické masívnou hradbou gitár a nevstrebateľného, extrémneho vokálu. Za zmienku stojí aj rehearsal demo so skupinou Morana, ktoré Koronas nahral v roku 2005. Dnes sa angažuje tento hudobník pod pseudonymom Silg Bor v projekte Between Two Castles. Pohanské tendencie inšpirovali v prvých rokoch nového milénia viaceré skupiny na celom území Slovenska. Z Kežmarku je to Pagan Spirit s debutovým albumom The Latent Doctrine (2005). Svidnícky Ancestral Volkhves debutuje s albumom Son o Irii (2004), kde popri death metalových vplyvoch servírujú priamočiary black metal. Černorog a Dod so svojim rusínskym jazykom prinášajú unikátnosť v rámci domáceho undergroundu. Na svojom druhom a zatiaľ poslednom albume Perun do vas!!! (2008) hosťuje aj Máša z ruskej Arkony. Tento album dodnes výrazne rezonuje na domácej scéne. V tomto období kysucký Slavigrom vypúšťa demo Návrat Slovanskej Nenávisti (2007), vsádza na surovosť a jednoduchosť, podkutú agresívnym UG zvukom. V roku 2007 sa z členov Slavigromu formuje skupina Warmarch a sólový projekt Evil bubeníka Dloga. Dlog je v tomto období naozaj veľmi aktívny, čoho dôkazom je aj veľké množstvo vydaného materiálu a dve vydavateľstvá Suicide Taste Productions a neskoršie Devil’s Obsession Productions. Dátum vzniku Evil sa datuje už okolo roku 2001, ale na sile naberá až s príchodom Carpatha. Lyrický odklon od pohanstva v Slavigrome a návrat k satanistickým či okultným témam sa stávajú spoločným menovateľom týchto skupín. Vyvrcholením existencie Warmach, ktorý zaniká v roku 2011, je ich debutový album Pactum Cum Diabolus (2009) – detailnejšie sa mu venujeme v treťom diely našej rubriky demokútik. Kysucký underground je dnes už minulosťou, no za zmienku stoja práve posledné dva vynikajúce albumy od Evil Legenda neskrotných živlov (2013), kde sa objavuje tematika naturizmu literárnej tvorby Františka Švantnera a jeho nasledovník Studňa (2015). Typickú melodickosť zosobnenú v ruskej a ukrajinskej scéne prináša Concubia Nocte na svojom debutovom albume Sekerou Peruna a Kladivom Thora (2008). Okrem tradičných pohanských tém čerpá Concubia Nocte aj z domáceho folklóru v podobe Dobšinského rozprávok, ktoré umne zapasuje na debutový album. Pred nedávnom táto skupina vydala svoje posledné EP Mohyly (2021) a ukončila svoju činnosť. Ďalším multinštrumentalistom, ktorý sa v prvom desaťročí nového milénia dostal do povedomia je Svarthen. S jeho osobou sa spájajú hlavne skupiny ako Evil Dead s albumom Spomienky na Predkov (2006), atmosférický black metal Karpathia, ktorá debutuje s jediným albumom Urheimat Volanie Havranov (2009) či jeho tvorivo najúspešnejší projekt Aeon Winds. S albumom Stormveiled (2019) sa Aeon Winds stávajú priekopníkmi atmosferického, až miestami symfonického black metalu na Slovensku. Pri mapovaní domácej scény nemožno opomenúť aj ľudí okolo skupiny Helcaraxe, neskôr premenovanú na Remmirath. Tá debutuje zaujímavým demom Smrť Pútnikova (2005). V roku 2008 vydáva Temnohor svoj debutový album Pýcha Lesov Karpatských (2008), kde predstavuje hudobný návrat k severskej tradícii v spojení s netradičným použitím západoslovenského nárečia. Temnohor vydáva v roku 2013 split pôvodne s projektom Krolok neskôr transformovaným na regulárnu skupinu. Priamočiary black metal starej školy vydal v roku 2017 debutový album Flying Above Ancient Ruins pod krídlami Hexencave Productions a album Funeral Winds & Crimson Sky (2021) v Osmose Productions. Do tretice nemožno opomenúť vlajkovú loď členov Remmirath a Temnohor. Ide o heavy/black metalový Malokarpatan, ktorý debutoval albumom Stridžie dni (2015) a v roku 2017 druhým albumom Nordkarpatenland. Dnes má skupina na konte už štyri albumy a spomedzi všetkých domácich interpretov sa v zahraničí stala najznámejšia. Posledné roky sa hlavný mozog Malokarpatanu As predstavil aj v black metalovom projekte Stangarigel s debutovým albumom Na severe srdca (2022).

 

 

Black metal sa robí aj na strednom Slovensku

Do atmosférických vôd zablúdili aj michalovský Dimonsium Chaotic s ich zatiaľ jediným albumom Labyrinthum Nebulae (2012). V progresívnejších vodách sa niesla, dnes už neexistujúca zvolenská skupina Nevaloth s albumom The Antagonist (2013), či vedľajší projekt Delgrasta z Nevalothu, taktiež zaniknutá skupina/projekt Abbey ov Thelema.

Z novších skupín, ktoré posledné roky držia pri živote domácu scénu možno spomenúť banskobystrický Porenut s výborným debutom Postnihilera (2020), Machina Baphometa s albumom Supernova (2018), Darktimes s albumom Utter Coldness (2019) či jeden z mála koncertne aktívnych a posledných zástupcov domácej pagan scény Krajiny Hmly. Líder skupiny Namtar v minulosti pôsobil tiež v skupine Imperium zo Spišskej Novej Vsi s ich jediným albumom Tam, kde len vietor a hviezdy vedia cestu (2012). Krajiny Hmly debutovali v roku 2012 so split albumom s Misty Forest Keď padnú hmly (2012). Na konte majú aj niekoľko albumov ako Poza čierne hory (2021) či Cez ostrie skál (2022). Po rokoch spánku sa prebral aj multinštrumentalista Igric, známy zo skupín Einsamtod či Alatyr, ktorý vydal výborný album Svet Svetlom Stvorený (2021). Domácu scénu obohatili aj bohorúhači Cresset z Bratislavy svojim prvým albumom Obscurantism (2021). Za zmienku však stojí aj senický Rawcvlt s ich jediným a dnes už posledným debutovým albumom Premonitions of Horrible Things to Come (2018). V roku 2017 vychádza výborný debutový album Existencialista od skupiny Tujarot, ktorého členovia sú aktívny aj v skupine Atanas.

Z aktívne najmladších interpretov možeme spomenúť Obšar Počornily horŷ, počornily lisŷ (2022), československú Zmyrna, Autumn Nostalgie s debutovým albumom Esse Est Percipi (2020), Dominion of Suffering The Birth of Hateful Existence (2020), Solipsism Trhliny v (ne)skutočnosti (2020), AIN Strengthening of Black Flame (2019), Zhor ZZZ (2019), Spectral Corruption Requiem (2022), košický Otras či Teufelsmauer. O vydávanie sa aktuálne stará dnes už spomínané a jedno z najaktívnejších vydavateľstiev na Slovensku Hexencave Productions, ďalej Sky Burial, Mor Ho! Productions a Necroeucharist Productions. Reedícií starých, dnes už často zabudnutých klenotov domácej scény venuje priestor papierový zine a vydavateľstvo Unholy Pagan Fire. Z ďalších papierových zinov môžeme spomenúť Black Arter, Dark Night’s Sky, Hallelujah, Volchv, The True Thelema, Slavonic Art, Equimanthorn, Hate Meditation, Morbid Abominations, Massacræment a mnohé iné. Za zmienku stoja aj umelci, ktorí svojou tvorbou vytvorili vizuál pre viaceré tu spomínané albumy. Ide napr. o Samuela „Wolkogniva“ Čárskeho a jeho Folkingrim Art, Dávid Glomba a Teitan Arts, Matúš S. Ďurčík a Svjatogor či umelkyňa pod pseudonymom Dhomth.

 

 

Na úplný záver by mi nedalo nespomenúť košický Infer známy svojim debutovým albumom In Cold Being (2005), či bratislavský Goatcraft kombinujúci svoju black metalovú tvorbu s poriadnou dávkou old school death metalu. Tí majú na svojom konte vynikajúci album Spheres Below (2020). Členovia Goatcraft v minulosti pôsobili v projektoch ako Satanic Vomit či Demolizer. Z tých najznámejších aktuálnych zástupcov spájajúcich death metal s black metalom patrí určite Death Karma. Hlavného protagonistu Vladimíra Pavelku, ako človeka stojaceho za pojmami ako Cult of Fire, Černý Kov či vydavateľstvo Beyond Eyes, rozhodne netreba predstavovať.

Určite nie sme v redakcií všemohúci a určite sme na dáke to meno zabudli. Našim cieľom bolo však spomenúť skupiny, ktoré najviac ovplyvnili a reprezentovali domácu scénu. Pre tých, ktorý majú záujem pátrať ďalej v temných vodách tohto žánru odporúčame navštíviť stránky Tryzna Productions, kde sa v digitálnej podobe nachádza reprezentatívny výber slovenského undergroundu. Tí, ktorí radi podporia kúpou CD/LP, hor sa na Hexencave Productions alebo Mor Ho! Productions.

Každopádne počúvajte, podporujte, kupujte, jednoducho nenechajte vyhasnúť čierny plameň slovenského metalového podzemia.

 

***

Napísal: Blutkrieg


Súvisiace rozhovory:
Rozhovor s Milanom (Necrotos, Azathoth)
Rozhovor s Toxic Trash
Rozhovor s Mystic Death
Rozhovor s MythOSom (Crimen Exceptum, Slavonic Art)
Rozhovor s Ethereal Pandemonium
Rozhovor s Cromom (Orkrist, Meán Geimhridh, Cromworx) časť I., časť. II
Rozhovor s Ravenarium
Rozhovor s Immortal Hammer 
Rozhovor s Infer
Rozhovor s Ancestral Volkhves  
Rozhovor so Silg Borom (Between Two Castles, Owsilar Gate, Korium)
Rozhovor so Strigor  
Rozhovor s Toreva
Rozhovor s Nocturnalom (Concubia Nocte, Tryzna Production)                                                              
Rozhovor s Adamom (Remmirath, Malokarpatan, Stangarigel) I., II.                                    
Rozhovor s Dlogom (Evil, Slavigrom, Warmarch)  
Rozhovor s Nekrosom (Misty Forest, Caedo, Cruor)
Rozhovor s Cresset
Rozhovor s Krajiny Hmly I., II.
Rozhovor s Dominion of Suffering                                                   
Rozhovor so Solipsism
Rozhovor so Zmyrna
Rozhovor s Cholera
Rozhovor s Dagonom (Unholy Pagan Fire)
Rozhovor k pamiatke Wolkogniva (Concubia Nocte, Krajiny Hmly)

Súvisiace články:
Začiatky slovenského black metalu
Pagan Black Metal na Slovensku časť I. – V znamení hromu
Pagan Black Metal na Slovensku časť II. – V znamení slnka
Pagan Black Metal na Slovensku časť III. – Oheň ešte tlie
Pagan Black Metal in Slovakia
DSBM na Slovensku
Spomienka na tvorbu Samuela „Wolkogniva“ Čárskeho

Author: Bes Webzine

5 thoughts on “História slovenského black metalu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *