Rozhovor Solipsism z prelomu zimy 2021/2022, ktorý bol nahratý ako živá debata v ich skúšobni v Banskej Bystrici. Nasledujúce riadky sú prepisom tohto stretnutia, preto má úplne odlišný charakter ako rozhovory, ktoré sme väčšinou realizovali formou emailovej komunikácie.
Nazdar! Takže začneme hneď od názvu kapely. Prečo ste sa nazvali Solipsism? Pozerali ste sa pri vymýšľaní názvu na to, či existuje kapela s podobným názvom? Popravde ja keď som prehliadal metal-archives, tak som narazil na nejaký portorikánsky grind a black metal, ktorý vznikol približne v rovnakom čase ako vy.
Asterion: No máš pravdu, keď sme sa už v kapele zhodli, že sa budeme volať Solipsism, tak sme tam videl ten portorikánsky grind a povedali sme si, že túto kapelu aj tak asi nikto nebude poznať a ten austrálsky black metal vznikol, keď už sme mali EPčko von.
Naer: Čo sa týka nejakých rovnomenných kapiel, tak my sme akoby nejakí rodičia a každý rodič svoje dieťa nazve menom, ktoré už existuje (pokiaľ to nie je Elon Musk), ale to dieťa je jedinečné pre svojho rodiča a že má rovnaký názov? To neznamená, že to bude znieť rovnako.
Asterion: Viď nórsky a švédsky Shining
Diavliv: Myslím si, že keď sa kapela snaží pomenovať, tak by sa nemala pozerať primárne na metal-archives, či už niekto takýto názov vymyslel. Názov je vyjadrenie toho čo robíme a malo by to reprezentovať nás.
Nadviažeme na to čo hovoril Diavliv v súvislosti s názvom. Snažíte sa nejak tematicky držať v jednej rovine a odzrkadľovať názov v textoch? Je názov len názov, alebo aj tematickou záležitosťou vašej hudby?
Naer: U nás to vychádza zo samotného názvu Solipsism: solus + ipse zloženina dvoch latinských slov, ktoré znamenajú „len ja“. V textoch nemusí ísť len nutne o ten filozofický smer, ale o to čo sa týka hlavne nás a každý tam dáva niečo zo seba. Nie je to žiadna ideológia, ale naše zachytené nálady, zážitky.
Diavliv: Podľa mňa je to o tom, že my sa snažíme vyrovnávať sami so sebou. Samotný smer solipsizmu ako filozofická idea buduje na tom, že si nemôžeš byť istý, že to čo vidíš okolo seba je naozaj reálne – to však neberieme úplne doslova, ale napríklad ak zažiješ niečo veľmi negatívne, tak to v konečnom dôsledku zas tak negatívne nemusí byť, nakoľko je to len tvoja vlastná percepcia. Veci ktoré zažívaš sa snažíš spochybňovať, či sú už dobré alebo zlé a snažíš sa dostať do nejakého stredu, aby si sa s tým vedel vyrovnať.
Naer: Napríklad ja často zažívam také pocity, že niečo sa okolo teba deje a máš pocit, že tam nie si a v hlave ti hrajú pesničky. A potom rozmýšľaš, či to je solipsism alebo ľahostajnostizm.
Aby sme teraz uzavreli charakteristiku vašej kapely, tak ste kapela z horehronského kraja…
Diavliv: No to je práve tá sranda, že ja som Bystričan, čo mi oni (Asterion a Naer) stále zazlievajú, že Bystrica nie je Horehron…
S: Nie je. Bystrica je už Pohronie.
Smiech
Naer: Ani Balog nie je, to sú už Hándle…
Takže, vyrástli ste pri Hrone, pod Nízkymi Tatrami. Veľa black metalistov tu popravde nie je, tak nám teda povedzte ako ste sa vy dali dokopy, dajte nejaký príbeh.
Asterion: Na začiatku sme boli len dvaja na Balogu, zapisovali sme si pesničky a čosi sme skúšali. Neskôr sme išli na párty (kde mal aj Diavliv narodeniny) a jeho bývalá mu tam dala k narodeninám tričko Shining. Ja som sa tak na neho pozeral a hovorím si „Krátke vlasy, okuliare, vieš ty vôbec čo to Shining je?“ Nakoniec sa teda pilo a vysvitlo, že Diavliv má kapelu aj so Šegym (náš zosnulý kamarát) a reku tak dobre, my s Naerom skúšame a dohodli sme, sa že sa stretneme v skúšobni.
Naer: My sme s Asterionom hrávali dlhšiu dobu aj s jedným kamarátom, avšak to bol kompromis a jedného dňa sme sa dohodli, že už tieto veci nebudeme hrávať.
Diavliv: Ja by som doplnil len toľko, že so Šegym sme hrávali v jednom neuskutočnenom projekte a keď sa tento projekt ďalej nehýbal, tak sme sa odčlenili a robili sme niečo vlastné. Ja som robil kláves a spev a Šegy robil gitaru a trošku bicie, to však kúsok haprovalo. Na tej párty sme sa stretli s Naerom a Asterionom, poznali sme sa len z videnia, tam som sa však dopočul, že Asterion je bubeník a Naer je gitarista.
S: Náhoda?
Diavliv: Nemyslím si! My sme ešte hrávali v takej kutici a chalani mali dobrú skúšobňu, takže to všetko dobre do seba zapadalo.
Nasleduje prípitok na Šegyho/Vlkana keďže bol spomenutý
Patrí sa teda spomenúť, že zakladajúcim členom kapely bol aj Matej Králik (Vlkan alebo Šegy ako sme ho prezývali). Ako by ste popísali jeho prínos do kapely a vašich životov. Nech sú nasledujúce riadky odkazom pre neho.
Asterion: Neviem či som poznal viac pozitívne naladeného človeka, kedykoľvek som ho stretol… ťažko sa o tom hovorí. Boli také veci keď som cvičil na bicie sám v skúšobni a on kedykoľvek išiel okolo tak ma prišiel pozrieť a popýtať sa ako sa mám a podobne, čo som u iných ľudí videl málokedy. Skúšobňu sme mali blízko jeho domu.
Naer: Čo sa týka kapely Solipsism, tak môžem povedať, že prišiel ku nám človek, ktorý mal zaujímavé nápady, tie sme použili aj na EPčku. Keď sa bavíme o ňom ako o človeku, tak pre mňa bol vždy vzorom takého správneho chlapa, keď som ho spoznal na začiatku, tak som si povedal, že chcem byť ako on…
S: Ja si doteraz pamätám, že mi hovoril ako spoznal v Brezne, takých mladých chalanov, ktorí hrávajú black metal a sú v pohode, len toho veľa nepoznajú a ani slovenský underground, tak ich musím viac naučiť!
Diavliv: Áno áno, však toto hovoril aj mne! Že sú to super chalani (Naer a Asterion), dobre im to hrá, len sú ešte takí kindermetalisti.
Smiech
Naer: On v tej hudbe videl vždy viac a zaujímali ho texty, poznal toho veľmi veľa…
Diavliv: Ja ešte môžem dodať, že si presne pamätám ako sme sa spoznali. Bolo to na ceste v Nemeckej, keď sme šli ešte prvýkrát hrať s našim starým projektom. Odvtedy sme boli v kontakte a chodievali sme na koncerty a nadobudli sme osobnejší vzťah, začali sme nový projekt a neskutočne som si ho vážil.
Nasleduje ešte jeden prípitok
Prvé EPčko vydalo vydavateľstvo Sun and Moon records, ktoré je v undergrounde pomerne známym menom (od roku 2007 vydávajú aj Nocturnal Depression). Ako ste sa dostali k tomuto labelu a čo ste vy sami očakávali od vydania-vydavateľa?
Diavliv: Ako si hovoril, ten label poznáš v undergrounde na základe toho, že tie známejšie kapely práve začínali v tomto labeli. A ako sme sa dostali my? Spravili sme si nejaký zoznam vydavateľstiev…
Asterion: Diavliv spravil zoznam…
Diavliv: Hej, ja som spravil zoznam vydavateľstiev v dokumente, kde som popísal odkiaľ sú a aké kapely vydávali a to som poslal chalanom, že týmto vydavateľstvám by sme to mohli skúsiť poslať.
Asterion: Presne toto bolo čo nám s Mišom chýbalo, manažérske zručnosti, aktivita mimo tvorenia hudby. A čo sme očakávali? Že sa nám aspoň niekto ozve a sme spokojní, že nám to niekto na svoje náklady vydal a nemuseli sme to riešiť sami.
Oslovili ste aj nejaký slovenský label?
Asterion: Myslím, že nie. So Sun and Moon sme boli dá sa povedať nadšení, keď sme videli v ich zostave Nocturnal Depression, Mord’A Stigmata atd.
Naer: Keď si to zoberiem, že takýto label nám vydal 25. minútový skúšobňový materiál, tak som naozaj rád a aj za ich podmienky. Aj keď ich iniciatíva je biednejšia, síce prezdieľajú to čo my na sociálnych sieťach, ale to je tak všetko.
Asterion: Podpísali sme s nimi však aj zmluvu na druhý album.
Diavliv: Label samozrejme ešte môže pôsobiť ako dobrá značka, ktorá niečo produkuje, tak to môže byť určitou zárukou kvality. Ja sám sledujem nejaké vydavateľstvá a viem, že keď vydajú aj niečo neznáme, tak to môže byť dobrá hudba.
Mali ste už hotové logo alebo cover art, keď ste kontaktovali label?
Diavliv: Ešte nebolo nič hotové, my sme im len jednoducho napísali ako kapela, predstavili sme sa, popísali sme hudbu, ktorú hráme a o čom sú texty alebo minimálne tematiku a samozrejme sme im poslali celé EP.
Asterion: Oni nám odpísali, že jasne spolupráca bude, a tak to bolo.
Vaše texty sú v slovenčine a píše ich spevák Diavliv, je to len jeho práca alebo sa na tom podieľa aj zvyšok kapely?
Asterion: Diavliv má v tomto voľnú ruku, samozrejme texty, ktoré napíše nám hneď posiela, ale keďže sme v tomto spolu takmer stotožnení, tak s ním vždy súhlasíme.
Naer: Každý z nás venuje tej svojej profesii a to nám vyhovuje najviac.
Diavliv: Avšak na novom albume kostru jedného textu postavil Naer, ktorú som ja upravil potom – rozšíril jeho myšlienky. Ale zas napríklad aj ja niekedy hovorím ako si predstavujem niektoré riffy a Naer s tým pracuje.
S.: Tak, že „dž dž“?
Diavliv: Áno, áno ja mu poviem, že tam chcem „dž-dža“ a Naer na to. Aha, takže „dž-dza“? Dobre!
Ešte sa vrátime k nášmu regiónu. Brezno ani Banská Bystrica nie sú veľké mestá, avšak okolo metalovej hudby sa tu toho v minulosti dialo dostatok. Chodievali ste v minulosti na nejaké koncerty, poprípade máte nejaký vzťah k domácemu undergroundu?
Asterion: Jasne, čo sa týka domácej scény, tak som chodil skoro každý týždeň na nejaký koncert v Brezne alebo v Banskej Bystrici a mal som svoju staršiu partiu, ktorá ma k tomuto „zaúčala“, prelom nastal keď ma v mojich cca 18tich dotiahli na Brutal Assault tuším 2012, odvtedy tam chodím pravidelne a taktiež sme už viac začali cestovať na vzdialenejšie akcie Praha/Bratislava atp. Lokálne akcie sa postupom času prestali organizovať úplne a celé to tu upadlo.
Naer: Môj príbeh… no na strednej ešte áno. Na výšku som šiel mimo Slovenska. Až teraz zisťujem, čo všetko sa tu udialo vďaka Thunder Art booking.
S.: Ohohohoooo (pohladil mi ego) smiech
Počúvali ste aj nejaké domáce, lokálne kapely?
Asterion: Jasne napríklad breznianska kapela Power of Pussy!
Diavliv: Ja som na tieto undergroundové akcie chodil hlavne vďaka tomu, že sme sa poznali od gymnaziálnych čias. Pamätám na časy ako sme sa stretávali a ty si mi nosil CDčka, spomínam jak si mi v zime doniesol cdčko Perterricrepus! Môj prvý blackmetalový koncert bol Noc Besov II.
Aké boli vaše hudobné inšpirácie? Čo bol hlavný dôvod prečo ste sa začali venovať hudbe a čo vás priviedlo k black metalu?
Asterion: Ja keď som bol mladý, tak som chodili ešte zo začiatku do ZUŠky na klavír, kde ma dali rodičia. Otec bol muzikant a precestoval kade tade s hudbou. Hral som teda na klavír a popravde ma to moc nebavilo. Doma bolo množstvo hudobných nástrojov, ja som si však povedal, že chcem hrať na bicie, tie však doma neboli.
Smiech
Nakoniec mi však kúpil otec bicie, tak som začal teda búchať. Odrazový mostík k black metalu bol vtedy ešte Dimmu Borgir. Spolužiaci na strednej mi hovorili, že „áá black metal to ťa prejde časom“. Nuž a neprešlo…
Naer: Ako som sa dostal ku gitare? Mal som asi 15 rokov a bol som na skúške Imperia a tam som si povedal, že boha chcem hrať na gitare! Čo sa týka black metalu, tak ma na Brutal Assaulte oslovilo živé vystúpenie jednej poľskej kapely, a odvtedy niet cesty späť.
Diavliv: Ja som sa k hudbe/nástroju dostal tak, že moji rodičia povedali ,že sa musím venovať nejakému nástroju a športu. Otec povedal, že vyber si nástroj… v tom čase som si chcel vybrať bicie, avšak môj brat chodil do hudobnej školy na klavír a tam zapísali aj mňa. Bicie tam nemali a ostal mi teda klavír. Popravde som to neznášal, nemal som k tomu vzťah a flákal som to. Neskôr som sa začal dostávať do komunity hudobníkov a časom som si začal robiť svoje klávesové veci a ambientná hudba bolo niečo, čo si človek robil doma sám a nemalo to ten rozmer zábavy.
Teraz nasleduje otázka na Naera a Asteriona. Diavliv mal svoj projekt neoklasický, ktorý vydal aj na CD. Počuli ste túto záležitosť? Čo si o tom myslíte?
Asterion: Tak začneme príbeh… išli sme niekde autom na výlet a počúvali sme CD. Ja som sedel vzadu (kde je nahovno zvuk) a ja som si len hovoril, že už 20 minút tam niečo len hovorí, že boha čo je toto za chuja…
hurónsky rehot
Potom keď sme sa stretli s Diavlivom prvýkrát, tak on došiel taký hrdý, že dám vám moje CDčko… no a ja taký, že „uhm dík“ a ja som už presne vedel, o čo sa jedná. Ja som to položil na kombo a potom keď sme sa stretli na skúšku, tak si všimol, že ostalo zabalené tam kde som to nechal.
Naer: No ja som si to pustil a nebavilo ma to…
Určite ste zaznamenali nejaké recenzie na vaše prvé EPčko, takisto aj na Bese. Aké boli vo všeobecnosti reakcie na váš debut?
Naer: Nebudem rozoberať, či boli kladné alebo záporné, ale 9 z 10 recenzií bolo odveci. Keď niekto napíše, že v našich textoch je „nespútaná pohanská sexualita“… tak to sa nedá ani komentovať. Hocikde sme dostali 9/10, ale ja by som tie recenzie hodil do koša.
Diavliv: Ja som v pohode s tým, keď niekto napíše, že sme nevymysleli koleso, ale vyvolá to v ňom nejaké emócie, tak sme naozaj radi. Ešte na margo tých recenzií, ktoré nestoja za nič, mali sme dokonca recenziu, kde napísali, že sme Slováci, ale máme po maďarsky texty…
Ako ovplyvnila pandémia corona vírusu vaše prvé vydanie a vôbec fungovanie kapely?
Asterion: Predovšetkým sa zdržalo fyzické doručenie nášho albumu, nakoľko vyšiel práve vtedy, keď všetky poštovné cesty boli zavreté. Prišlo nám to asi niekedy pred letom (vydanie bolo v marci). Počas leta sme stihli odohrať dva koncerty (napríklad spomienku na Vlkana), lockdowny sa opakovali až do teraz, kedy ideme vydávať nový album.
V súčasnosti vám vychádza aj nový album, z ktorého ste zverejnili už dva single. O čom bude tematická/textová časť albumu a v čom vidíte rozdiel od vašej „skúšobňovej prvotiny“?
Diavliv: Tematicky je to taká urbánna melanchólia. Nekonečná noc našich životov zarámcovaná do repetetívneho života v meste. Ja si osobne myslím, že je tento album úplne inde po všetkých stránkach: Po zvukovej, lebo je to nahraté v štúdiu aj po kompozičnej a hudobnej, lebo sme sa všetci zlepšili, zistili sme, čo funguje a čo nie… Ale ak by sme mali vyzdvihnúť niečo konkrétnejšie, tak môžeme zrejme povedať, že Our Night Never Ends je melodickejší a experimentálnejší.
Naer: Oproti EP som mal pocit, že viem čo robím. Paradoxne som ale menej spokojnejší… V zásade sa tu nájde viac nápadov a zobral som si k srdcu kritiku „je to nudné a dlhé„. Tak teraz je to dvakrát také dlhé.
2 thoughts on “Rozhovor so Solipsism (2021/2022)”