Rozhovor s Dlogom (Evil, Slavigrom, Warmarch) (2023)

Kysucká black metalová scéna sa v prvých rokoch nového milénia tešila pomerne značnej popularite na domácej scéne. Dnes sa aspoň na chvíľu vrátime v čase, aby sme si s Dlogom zaspomínali na jeho skupiny Slavigrom, Warmarch či Evil. Časť rozhovoru bola súčasťou nášho článku Pagan Black Metal na Slovensku časť II. V znamení slnka


Zdravím ťa Dlog!  Hneď v úvode by som ti rád poďakoval za dnešný retro rozhovor a za čas, ktorý si si na naše otázky urobil. Ako prišlo k založeniu Evil, Slavigrom či Warmarch. Ako sa tvoje životné cesty spojili s black metalom.

S metalovou muzikou som sa prakticky narodil. Keďže mám staršieho brata o 10 rokov, v dobe keď som bol malý chalan, hrali z nášho retrorádia kazety od kapiel ako Helloween, King Diamond, Death, Paradise Lost, Tiamat atď. Walls of Jericho dodnes znie v ušiach! K black metalu prišlo niekedy v roku 1995/96. Kapely ako Dimmu Borgir, Emperor, Satyricon a iné ma natoľko pohltili, že som u tohto žánru ostal dodnes. V tej dobe bola dostupnosť nosičov veľmi obmedzená a spoznávanie kapiel bolo prakticky z výberoviek ako bol Rock Extremum, Gods of Darkness, In Decay We Trust od Avantgarde Music a im podobným. Prvá originálna kazeta čo som si kúpil bol Enslaved Blodhemn, ktorú vlastním dodnes v zbierke.

Éra Evil:

Ako študent, som sa chcel venovať nejakej hudobnej činnosti, a jediné čo bolo dostupné z hudobných nástrojov, bola španielka a klávesy. Okolo roku 99/00 brat objednal kazety od Burzum Hlidskjalf, Mortiis Crypt of the Wizard a hlavne tieto dva materiály má strašne inšpirovali pri prvotnej tvorbe Evil.  V roku 2001/2002 vznikli skutočne nejaké skladby Evil, ktoré som nijako nerozširoval. Neskôr sa ale nejaké skladby ocitli na Kysuckej kompilácii, ktorá bola striktne limitovaná a určená len pre undergroundovú smotánku. Black metalová cesta Evil, prakticky začala až od roku 2007, Rehearsalom 1. Pôvodný plán, bol vždy robiť demonahrávky, ale časom keď sa rozpustil Slavigrom, Warmarch, Oldblood, tak som sa chcel naplno venovať tomuto projektu. Trochu banujem , že sme ešte nedotiahli tie dva pripravované albumy.

 

 

Éra Slavigrom:

Ešte pred tým ako sa Slavigrom založil, sme sa s Carpathom poznali už od roku 2002.

To bol aj taký zlomový bod, keďže on začal v tých rokoch robiť muziku (Carpathia). Neskôr sme sa spoznali s Deadwindom, s ktorým som v tom období trávil dosť času a nejako sme začali špekulovať o založení kapely. Najprv sme to skúšali u jednej miestnej rockovej kapely, ale tí moc pochopenie pre našu muziku nemali. Niekedy na jeseň 2005 prišlo k sformovaniu Slavigromu. V zložení Deadwind (spev), Carpath (gitara), Hellbutcher (gitara) a ja bicie. V tomto roku vznikli skladby ako Plameň Večnej Pomsty Part.I a Kruté Pohanské Víťazstvo.

Éra Warmarch:

Tu bol podobný scenár ako s Carpathom, nakoľko ešte počas strednej školy sme sa spoznali s Kaltemtalom. Výmena nosičov, spoločné sedenia, rebélia atď. K muzike sme sa odhodlali, ale až neskôr, keďže Kaltemtal  býval mimo Čadce a v období keď sme začali skúšať, bola priorita Slavigrom. Nakoniec sa naše cesty spojili, a vytvorili sme tri demá a jeden plnohodnotný album.

 

Spojenie Carpath, Dlog, Deadwind či Kaltemtal. Aké sú dnešné osudy týchto hudobníkov. Je niekto z Vás ešte umelecky aktívny?

Každý z nás išiel svojou vlastnou cestou. Carpath naďalej „robí“ muziku s chalanmi z bývalého Hromovladu, konkrétne s Mysticusom, Mathiasom a Samborom z Krajiny Hmly. Je to už ale nejaký piatok, čo pracujú na debutovom materiáli. Jedná sa o kapelu The Last Farewell to Mankind. Nedávno mi ale oznámil, že začal pripravovať album a je prakticky hotový. Či sa bude jednať o pokračovanie projektu Skon, tak to vôbec netuším.  Deadwind po presťahovaní do Žiliny chvíľku riešil Ruin of Hedonism, ale to bola len krátka doba a odvtedy už myslím nie je hudobne aktívny. Kaltemtal sa tiež presťahoval do Žiliny, nejakú dobu fungoval v projekte Occulto Mortualia. Pár rokov dozadu, vystúpil na pódiu s Warmarch, ale s vlastnou zostavou. Išlo o jediný a asi aj posledný koncert Warmarch. Taktiež môžem spomenúť, že sa postaral o texty pre Cult of Fire. Hudobne však už nie je aktívny. Čo sa týka mňa, tiež som to ukončil. Materiálu na Evil som mal mraky, ale keďže som v tom období dosť pendloval za prácou medzi Slovenskom a Rakúskom, tak sa veci strašne ťahali a prestalo ma to baviť. Mal som pripravený celý nový tretí album a dokonca nahraté EP s názvom Zazrel som priepasť večnej noci. Žiaľ, všetko to skončilo nedokončené a zapadnuté prachom. Dnes som už len hudobný poslucháč a zberateľ. Sem tam sa povenujem aj môjmu ambientnému projektu Nigrans Cinis.

 

 

Slavigrom podľa oficiálnych zdrojov vznikol v roku 2005. Už predtým však existoval tvoj sólový projekt Evil. Prečo práve pagan black metal bola tá cesta, ktorou ste sa rozhodli ísť na začiatku?

Áno je to tak, rok 2005 patrí vzniku kapely,  kde sme ja, Carpath, Deadwind a Hellbutcher (len veľmi krátke pôsobenie) založili kapelu Slavigrom. A prečo práve pagan black metal? Veľké ovplyvnenie skupinami ako Nokturnal Mortum, Graveland, Veles, Arkona (PL), Inferno, Algor, Immortal Hammer atď. Tematika pohanstva nám bola v tom období veľmi blízka a pekne zapadala do našej tvorby. A čo sa týka Evil, či existoval alebo nie, bol to v tej dobe dosť primitívny ambient. Niečo som už naznačil v prvej otázke. V dobách keď som ho zakladal (cca 2001), som bol ešte študent a nadšenec kapiel ako Deinonychus, Burzum, Mortiis. Nahrávky z tejto doby som nikdy nejako nerozširoval. Ako som už spomínal myslím, že vyšli len dve skladby na Kysuckej kompilácii UG kapiel (Na Konci Sveta), ktorú v tej dobe vydával mocný Čatár (R.I.P).

 

Ako sa z odstupom 16 rokov pozeráš na demo Návrat Slovanskej Nenávisti? Zmenil by si po tých rokoch niečo?

Vieš čo, vždy by sa dalo niečo urobiť lepšie. V dobe keď sme demo nahrávali, sme mali naozaj extrémne podmienky. Na to všetko to dopadlo celkom dobre a hlavne zreteľne hehe. Ten zápal a posadnutosť tam cítim dodnes a to ma teší. Niekedy si hovorím, ako by to znelo, ak by sa to nahralo v dnešnej dobe ako napríklad spracoval Graveland svoje staré skladby na albume 1050 Years od Pagan Cult.

 

 

Texty dema útočia na kresťanstvo celkom otvorene, šíria nenávisť a vojnu. Kde sa v tej dobe našlo vo vás toľko hnevu?

Však Kysuce a Koniferka! Bola to dosť extrémna doba, ale rád na to dodnes spomínam. Taký ten odpor voči všetkým a extrémizmus z nás išiel nejako sám.

 

Slavigrom skončil celkom netradične. Najprv zmenou loga, textov až po zmenu názvu a následný zánik. Aké bolo pozadie týchto zmien a prečo padlo rozhodnutie skončiť.

V Slavigrome to bolo v neskoršom období ako na hojdačke. Každý z nás sa začal uberať iným smerom a Slavigrom začal stagnovať. Deadwind mal v tej dobe inú predstavu o textoch, či muzike a Carpath inklinoval viac k doom metalu. Na konci prišla aj výmena názorov, medzi mnou a Carpathom a naše hudobné cesty sa na nejaký čas rozišli. Nakoniec som odišiel za prácou do zahraničia a na kapelu by som aj tak nemal čas. Potom prišli nejaké tie šachovačky s logom, zmenou názvu. Už som to potom nesledoval, keďže som bol mimo toho. Ale spolupráca medzi Carpathom a Deadwidom bola tiež len krátkodobá, keďže Slavigrom (premenovaný na Ruin of Hedonism) skončil skôr ako začal. Ostalo to len pri dvoch skladbách, ktoré vyšli na split albume s Algor.

 

Ako sa z odstupom rokov pozeráš na pagan black metalovú vlnu, ktorá sa prehnala domácou scénou a vy ste boli tiež jej súčasťou. Spomínaš si na pamätný koncert, prípadne skupiny s ktorými ste v tej dobe mali bližšie vzťahy.

Myslím si, že to boli vcelku dobré časy. Spoznali sme kopec dobrých ľudí, kapiel s ktorými som dodnes v kontakte. Pamätné koncerty boli určite v Michalovciach a Jablunkove (ČR). Dodnes na ne s úsmevom spomínam. Najmä Michalovce boli vskutku úsmevné, keďže počas jazdy z Čadce do Michaloviec nás dva krát zastavili policajti. Pri výjazde z Čadce nám robili aj prehliadku vozidla, v ktorom sme mali nábojnicové pásy a päť litrový džbán  červeného vína na zadnom sedadle. Náš koncert sa tiež niesol v duchu poriadnej anarchie (týmto pozdravujem aj organizátora Mariana Onda). Pridlhá cesta a veľmi veľa alkoholu, spôsobilo výpadky u všetkých členov kapely hehe. Spriaznené kapely, no určite rád spomínam na spoločné sedenia s chalanmi z Hromovlad. V tej dobe sme mali dosť priateľské vzťahy a preto došlo aj k spoločnému split albumu. Fajn časy boli neskôr aj v Ostravsko-Karvinsku. Najmä chlastačky s Adramelechom z Inferna rezonujú dodnes.

 

 

Po Slavigrome si sa aktívne pustil do Evil. Ako sa tvoril a nahrával materiál nakoľko viem, že ty si hlavne bubeník.

Evil som si tvoril sám už od samého začiatku. Ako gitarista som bol samozrejme amatér, ale postupne som sa naučil hrať a Carpath tomu vždy niečo málo pridal. Kostru som si vždy urobil sám, ktorú som potom učil Carpatha. Jedine v čom mal voľnú ruku, bola basa a čiastočne aj nejaké tie sóla a vyhrávky. Na demonahrávkach a split albumoch to bolo vždy rýchle. Tam sa moc nešpekulovalo a ako sa nahralo a upravilo, tak to išlo von. Tu sa veci riešili poväčšine rehearsal a neskôr sa dohrávali gitarové linky či basa. V tej dobe som chcel, aby to tak bolo. Obdobie albumov už bolo viac profesionálnejšie. Viac sa cvičilo, upravovalo atď. Prístup bol zodpovednejší a hlavne sme hľadali správny zvuk. Pri jednej aj druhej doske sme strávili dosť veľa času len sfinalizovaním.

 

František Švantner a Nevesta Hôl. Prečo práve spojenie jeho diela s Vašou tvorbou?

Myslím, že prvotný námet vznikal v období, keď sme s Pištikom (Rock Hard Zine) pracovali na našom prvom tlačenom Tremendous zine. Pri spoločných sedeniach u Belecha či Sultana (Staškovské putiky) a samozrejme dobrom pivku (Urpiner) a pálenke (Koniferum), sme si dohodli spoluprácu, a tá vyšla nad moje očakávania.

Dielo Nevesta Hôľ je jedna veľká dokonalosť, ale nikdy by ma nenapadlo koncepčné spracovanie pre projekt Evil. Pištik vytiahol eso z rukáva a mňa to natoľko inšpirovalo, že sme sa do toho pustili s veľkým nadšením. Chcel som už po textovej stránke iné smerovanie, a dielo od Františka Švantnera nám otvorilo nové cesty.

 

Viem, že si zakladal aj Suicide Taste Productions. Ako si v tej dobe realizoval vydania? Aký bol záujem o vydania a ktoré považuješ za najlepšie?

Myslím,  že to bol práve Deadwind, čo prišiel s nápadom vytvoriť nejaké vydavateľstvo, pod ktorým budeme vydávať veci Slavigrom. Ja som sa neskôr toho ujal, a začal vydávať kazetové vydania. Úprimne vždy som bol taký ten kazetový fanúšik. Poväčšine išlo o xerox obaly, s nahratou kazetou a nálepkou. Nejaké vydania sme realizovali aj v spolupráci s Werewolf Promotion alebo Hexencave Productions. No a čo sa týkalo záujmu, vždy niekto niečo objednal alebo prípadne pomenil, takže to bolo relatívne v poriadku. Človek niekedy až neveril, odkiaľ si ľudia dokážu objednať. Na tak undergroundové vydavateľstvo, sa posielali veci do Japonska, Thajska, Južnej Ameriky atď. Sranda bola len v tom, že bankové služby sme nevyužívali ako dnes, ale všetko sme posielali poštou. A aké bolo najlepšie vydanie? Ťažko povedať, keďže každé jedno vydanie mám rád, a viaže sa s ním nostalgia. Každopádne to boli skvelé časy a dodnes na ne rád spomínam.

 

 

Nedá sa mi neopýtať na debutový album Warmarch Pactum Cum Diabolus. Bol niekedy v pláne nasledovník?

No, to bola celkom zaujímavá príhoda stvorenia tohto diela. Plán bol taký, že budeme vydávať len demo nahrávky. Zo začiatku, som to bral ako poctu pre Les Légions Noires z Francúzska, preto aj tie cover verzie od Vlad TepesMütiilation. Neskôr, však Kaltemtal nadviazal kontakt s Werewolfom zo Satanic Warmaster a „dohodli“ nejaké veci ohľadom vydania. Posunuli sme mu kazety prvého a druhé dema a navrhol nám, že by sme to mohli celé nahrať nanovo s lepším zvukom. Tak sme sa do toho pustili s veľkým nadšením a poslali mu master disk. Nejaký čas sa teda ešte riešilo to vydanie, a zrazu prestal komunikovať. Pochopili sme, že sa na nás vykašľal. Nakoniec sa toho teda chopil Mysticus s Hexencave Productions za čo mu patrí veľká vďaka. Nasledovník bol v pláne, a aj sa pripravoval, ale došlo k nezhodám medzi mnou a Carpathom tak sa nakoniec veci nezrealizovali. S Kaltemtalom sme mali ešte samozrejme chuť dokončiť druhý album, problém bol ale zohnať dobrého gitaristu, čo by chápal naše smerovanie. Nakoniec som vo Warmarch ukončil činnosť a Kaltemtal ostal v kapele úplne sám. Viem, že ešte skúšal zohnať zostavu, ale všetko padlo popolom a pochoval v roku 2010 Warmarch tiež.

 

Pokiaľ viem plánoval si premenovanie Evil na Skaza. Nakoniec prišlo k ukončeniu všetkých hudobných aktivít. Neťahá ťa to po tých rokoch späť k hudbe? Je tu niekedy šanca na znovuzrodenie Vašich skupín?

Áno, boli také plány, ale nakoniec sa všetko rozsypalo ako domček z karát. Prišlo také vyhorenie z mojej strany a možno aj únava, stále dookola učiť Carpatha nanovo gitarové linky. Samozrejme aj pracovné povinnosti dosť brzdili rozvoj kapely, takže sa to kopilo jedno cez druhé. Nakoniec to išlo tak nejako do stratena a ostal som len ako klasický poslucháč. Je asi malá šanca, že by som sa zas vrátil k muzike, ale nikdy nevieš. Už tam nie je taký ten zápal ako v minulosti a ani z časového hľadiska by som to asi nestíhal. Každý sme si išli svojou vlastnou cestou, a vidíme sa s chalanmi naozaj len minimálne. Je to dobré tak ako to je.

 

Na záver tradične nechávame priestor pre teba.

Ďakujem priateľu za skvelý rozhovor a veľa šťastia z webzinom.

 

Author: Blutkrieg

1 thought on “Rozhovor s Dlogom (Evil, Slavigrom, Warmarch) (2023)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *