Rozhovor s Cresset (2023)

Keď vyšiel v roku 2021 debutový album Obscurantism od bratislavskej skupiny Cresset domácou scénou zavial čerstvý, tvorivý vietor. Blutkrieg sa rozhodol vyspovedať VVytchfyndera, ktorý aktuálne pôsobí za veľkou mlákou. O debutovom albume či novinkách v Cressete sa dozviete v rozhovore.


Zdravím ťa Vvytchfynder. Aktuálne si užívaš život za hranicami Slovenska. V čom vidíš pozitíva a negatíva svojho rozhodnutia.

Zdravím aj ja teba. Ako si načrtol, presťahoval som sa koncom minulého roka do USA. Momentálne žijem v Arlingtone v štáte Virginia v tesnej blízkosti Washingtonu D.C. Rozhodnutie presťahovať sa vnímam určite pozitívne, mám viac príležitostí a zmena prostredia mi tiež prospela. Čo sa negatív týka, sťahovanie na druhú stranu Atlantiku bolo mierne stresujúce (hehe) a začínal som v podstate úplne od znova – od úradných záležitostí, cez zariaďovanie bytu až po hľadanie a nájdenie novej práce. Toto všetko mi zhltlo značnú časť minulého roka a nemal som až tak veľa času na riešenie novej hudby, alebo spoznávanie okolia. Teraz, keď je všetko povybavované mám opäť čas na sebarealizáciu.

 

Na našich stránkach sme mali nedávno pomerne obsiahli spomienkový rozhovor o začiatkoch bratislavskej undergroundovej scény. Ty si už úplne iná generácia, ktorá nezažila 90 roky. Zažil si však nové roky milénia, ktoré priniesli Istrometal Legions, 821 Rosenheim Kvlt Eternal, UBMR či Karlsdorf Cvlt Eternal. Vynárajú sa ti spomienky pri týchto názvoch?

Áno, ja som sa k hudbe dostával už hlavne cez požičiavanie a napaľovanie CD, neskôr cez rôzne internetové fóra, ktoré sa spomínali v jednom z tých spomienkových rozhovorov. V tej dobe mali už niektoré kapely kultový status, aj keď sa vyslovene o black metal nejednalo, spomeniem napríklad Ethereal Pandemonium a Orkrist. Potom prišiel Algor a všetko sa zmenilo, ale o tom sa tu už písalo, tak nebudem čitateľa zahlcovať znova tým istým. Po tom ako zanikol Evil Dead po albume Spomienky na predkov, začali sa objavovať prvé demo nahrávky nových slovenských kapiel, kde na obaloch stála skratka UBMRUnderground Black Metal Resistance. Spomínam si, že prvé nahrávky týchto kapiel sa dostávali k ľuďom priamo od kapiel a nemali sa k nim dostávať ľudia, ktorí black metal nebrali seriózne. Tento mladícky fanatizmus bola spoločná črta, obdobný prístup mali napríklad aj kysucké kapely (Od Kaltemtala z Warmarch som mal napríklad kazetu očíslovanú krvou) a tiež tebou spomínané Istrometal Legions. Istrometal Legions, alebo projekty okolo Demolátora a Porenuta bola zase samostatná kapitola. Black metalový fanatizmus obohatený o dávku punkového chuligánstva a výtržníctva. V dobe, kedy začal byť Demolátor veľmi hudobne aktívny a chrlil jedno demo za druhým (veľa z nich ostalo „oficiálne“ nezverejnených, čo je škoda) zvykol chodiť na návštevy Infernal Vlad z Cult of Fire a vzájomne sa hecovali ako v muzike, tak v šialenstve. Koncerty a akcie s týmito ľuďmi boli absolútne kultové. No a na troskách kapiel z Istro Metal Legions vznikli Goatcraft a Porenut….keď nad tým tak spätne premýšľam, tak po ukončení činnosti všetkých týchto kapiel, alebo zoskupení vznikli nové, s viac vyzretým prístupom. Zánikom k novým počiatkom? Čo sa týka Karsldorf Cult Eternal, týmto sloganom z EP Conqueror Worm som chcel vzdať poctu ľuďom a kapelám, s ktorými sme vtedy zdieľali skúšobňu (0n0, Remmirath, neskôr Malokarpatan) ktorá sa nachádzala v Karlovej Vsi a ničiteľom cintorínov z Ross Bay. Ešte by som rád spomenul, že v tomto období vzniklo pár nahrávok, ktorým sa nedostala dostatočná pozornosť, ako napríklad Temnohor, ktorý používal západoslovenské nárečie v názvoch songov a textoch (Temnohor neskôr pôsobil v Malokarpatane) a senický Rawcvlt.

 

 

Poďme na tvoj debutový album Obscurantism (2021). Ako prebiehalo nahrávanie celého materiálu v Tryzna Studio? Viem, že so Svarthenom, nebýva nikdy nuda.

Nahrávanie albumu bolo od začiatku mierne komplikované. Počas posledných skúšok sme prišli o skúšobňu – mali sme priestor v garážach oproti bytovke, kde na nás spísali petíciu a v podstate zo dňa na deň sme museli prestať skúšať. Materiál sme tým pádom docvičili takpovediac v bojových podmienkach v rôznych iných skúšobniach. Keď sme začali nahrávať v Tryzne koncom roku 2019, bol tam problém s kúrením a v priestoroch bola neskutočná zima. Nahrávanie gitarových liniek s premrznutými prstami nie je úplne ideálne, haha. V neposlednom rade, Svarthen v tom období pracoval na veľa nahrávkach a projektoch a bol časovo veľmi vyťažený. Keď bol materiál nahratý, prišiel covid a nemohli sme sa na určitú dobu stretnúť kvôli mixu. Kvôli tomuto všetkému, sa celý proces pretiahol skoro na rok a pol, aj keď reálne nahrať, zmixovať a zmastrovať celý album trvalo cca 20 hodín. Tak isto sme mali zo Svarthenom umeleckú nezhodu v použití klávesov, ale nakoniec sme došli ku kompromisu hahaha.

 

Od vydania albumu ubehli dva roky. Bol naplnený escapistický účinok tohto vydania? Naplnili sa tvoje očakávania?

To musí posúdiť poslucháč. Každý bude materiál vnímať inak, či už v pozitívnom, alebo negatívnom zmysle a tak to má byť. Mal si ty pocit pri počúvaní albumu že si na iných miestach a časoch? Či sa moje očakávania naplnili? Určite áno. Ľudia vnímali album rôzne, nikto ho nevedel poriadne zaradiť. Ľudia, ktorí preferovali priamočiarejšiu formu black metalu to prirovnávali k Deathspell Omege, ľudia preferujúci avantgardnejší black metal zase Blasphemy. Recenzie, ku ktorým som sa dostal boli tiež veľmi dobré, nemyslím v tom zmysle, že by boli iba kladné, ale poukazovali na niekoľko nedostatkov, ktoré som počas procesu tvorby a nahrávania nepostrehol. V budúcnosti sa im pokúsim vyvarovať (možno). Album sa dostala tak isto zodpovedajúca fyzická podoba vo forme LP a CD o ktorú sa postaral Mysticus z Hexencave Productions a touto formou by som mu chcel opäť vyjadriť rešpekt.

 

Relikviáre, inkvizícia, flagelanti, morové masky. Všetko na domácej scéne neprežuvané témy. Kedy sa zrodila tvoja záľuba v temnom stredoveku?

Nepovedal by som, že je to temný stredovek, ale aspekty stredoveku, ktoré zvyknú byť prehliadané. O stredovek a iné historické obdobia som sa zaujímal od jakživa, neviem presne povedať kedy a ako sa zrodila táto fascinácia, ale vybavujem si ako som videl v škole obraz „Triumf smrti“. Síce je z toku 1562, čo už je novovek, ale tento vizuál ma nasmeroval dozvedať sa o historických obdobiach hlbšie ako len rytierstvo a dobová hudba.

 

 

Portal vs Doomas a mnohí ďalší. Čo hovoríš ako fanúšik Lovecrafta na pomerne časté „znásilňovanie“ jeho mytologického sveta v metalovej hudbe.

Literárne inšpirácia v metale sú bežné, sám som na materiáli Conqueror Worm bol ovplyvnený literárnou tvorbou a hlavne tebou spomínaným Lovecraftom ako čímkoľvek iným. Dôležité je to hlavne neurobiť gýčovo a vo väčšine prípadov sa dá ľahko povedať, či ide o skutočnú inšpiráciu, alebo si niekto prečíta wiki článok o Prastarých aby to mohol použiť ako textovú, alebo vizuálnu náplň. Portal je výborný príklad – inšpirácia Lovecraftom je očividná, ale nie je bezduchá. Dali tomu svoju tvár, pridali do toho niečo vlastné, postavili svoju vlastnú kozmickú hrôzu. Prirovnal by som to, ako keď iní spisovatelia prispeli do Lovecraftovho univerza vlastnými príbehmi, vlastnými novými bezforemnými entitami. A potom sú tu kapely, čo si dajú masky, občas v texte použijú Ia Ftaghn, ale tá esencia tam nie je. Ak by takéto kapely boli ,,inšpirované“ Dunou od Franka Herberta, obliecť sa ako Shai Hulud by tiež nestačilo.

 

Neviem, či si mal tú možnosť navštíviť niekoľko zaujímavých, so stredovekom spájaných miest v Bratislave. Zachované relikvie pozostatkov sv. Reparáta či kostnica v kaplnke sv. Jakuba. Svojho času fungovalo aj celkom zaujímavé múzeum stredovekých trestov, či sa dalo ísť do katakomb Dómu sv. Martina. Poznáš niektoré z týchto miest prípadne nám vieš odporučiť niektoré iné?

Okrem katakomb v Dóme som navštívil všetky. Múzeum stredovekých trestov, resp. exhibícia mučiacich nástrojov zvykne občas bývať v Starej radnici. Aj keď nie úplne stredoveké miesta, ale určite by som odporučil Mikulášsky cintorín, starý židovský cintorín na Dobrej vode, habánsky cintorín v Senici, historickú časť Vydrice, a potom v blízkosti Bratislavy tiež katakomby a hrobku pod Stefansdomom vo Viedni. Kostníc, hrobiek, katakomb a starých cintorínov je v stredoeurópskych mestách neúrekom. Pre ľudí, ktorých zaujíma ,,morbídna turistika“ určite odporúčam spraviť si vlastný výskum.

 

Viem, že si nedávno navštívil Ross Bay Cemetery. Na našich stránkach pripravujeme krátku fotoreportáž z tohto miesta. Aká je tam atmosféra? Dá sa to porovnať s cintorínmi u nás ako Kozia brána či Ondrejský cintorín.

Áno aj nie. Ross Bay je pomerne starý cintorín, sú tam hroby z 19. Storočia, je o dosť väčší ako tebou spomínané cintoríny a udržiavanejší. Nie je tam ten pocit, ako keby to miesto bolo pohlcované časom, čo má napríklad Kozia brána. Ross Bay, ako názov sám hovorí je na pobreží pacifiku. Podľa miestnych, keď zvykli bývať búrky, zdvihla sa voda, vlny podmyli cintorín a zvyklo vyplaviť truhly s pozostatkami. Tie sa následne rozbíjali o skaly a tak vo vlnách plávali úlomky truhiel a ľudských hnátov. Niečo podobné sa u nás stalo, myslím keď stavali štadión Ondreja Nepelu. V kopách hliny ležali úlomky náhrobkov a kostí. Mohol si dôjsť s igelitkou a pozbierať tie kosti ako hríby v lese haha!

 

 

Fallen Angel of Doom…. (1990) od Blasphemy, Stillbirth Machine (1992) od Order from Chaos, či Dopethrone (2000) od Electric Wizard. Aký mali tieto nahrávky na teba vplyv prípadne na tvoju tvorbu.

Odhliadnuc od toho, že Blasphemy bol dôvod prečo som začal chodiť dvíhať činky cca 10 rokov dozadu, zničujúci minimalizmus Fallen Angel of Doom, 30 minút tejto sonickej anihilácie je jednou z hlavných inšpirácii na Obscurantism, Dopethrone a Stillbirth Machine sú zase nahrávky s veľmi výraznou basgitarovou linkou, opäť veľký vplyv na tvorbu Cresset všeobecne. K Dopethrone a Stillbirth Machine by som ešte dodal, že na týchto nahrávkach môžeš počuť ako kapely hudobne vzdávajú tribut svojím inšpiráciám (Black Sabbath a Witchfinder General na Dopethrone, Voivod a Kreator na Stillbirth Machine) ale nejedná sa prach obyčajnú vykrádačku. Stilbirth Machine je podľa mňa aj jeden z najnedocenenejších death metalových albumov vôbec a Order from Chaos boli priekopníci death metalu bez rýchlej „klepačky“. Voivod na steroidoch!

 

Aktuálne si na neurčito mimo Slovenska. Aký bude osud Cresset? Je to pre teba už uzavretá kapitola?

Čo sa môjho pôsobenia na Slovensku týka, to by som už uzatvorenou kapitolou nazval. V Cresset budem rozhodne pokračovať, ale je ťažké povedať v akej forme. Aj keď som Obscurantism v podstate zložil sám, Cresset bolo spoločné úsilie. Pred tým než som sa odsťahoval, sme začali pracovať na novej hudbe. Sú síce z toho demo nahrávky, ale pravdepodobne to budem prepisovať na novo. Tak isto neviem, či zvyšok spoluhráčov bude chcieť so mnou spolupracovať na diaľku, aj keď v dnešnej dobe je to úplne bežná prax. Ako som spomínal vyššie, posledný rok som musel upriamiť svoju pozornosť inde a Cresset musel ísť bokom.  Teraz sa môžem venovať znova aj hudbe a iným veciam.

 

Ďakujeme za rozhovor. Posledné slová patria tebe.

Ďakujem aj ja. Kapely by nemali točiť videoklipy a obzvlášť nie videá zo skúšobne.

 

Author: Blutkrieg

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *