Mgła v roku 2006 (Ep Presence + Ep Mdlosci)

Píše sa šiesty rok nového milénia a v poľskej black metalovej scéne sa objavujú prvé dva EP albumy od kapely Mgla. V tom čase je pravdepodobne ešte málo duší čo zakopne o túto bandu, no v európskom black metalovom undergrounde patrí Poľsko od deväťdesiatych rokov medzi špičku. Približne v tomto roku sa vezie na svojej vlne Behemoth, to však ešte nik netuší do akých výšok vystrelí hmla od našich severných susedov. EP albumy „Presence“ a „Mdlosci“ vychádzajú v tom istom roku s odstupom deviatich mesiacov a počuť na nich značný rozdiel v produkcii a zvuku nahrávky. Priznám sa, že v tom čase som Mglu nezachytil ani ja a tieto nahrávky som začal počúvať retrospektívne po tom, ako si väčšina z nás pustila o dva roky neskôr album „Groza“.

Prelomovou nahrávkou je jednoznačne hneď prvý full album „Groza“, no práve jeho predchodca EP „Mdlosci“ je pravdepodobne to čo vyformovalo zvukovú podobu neskorších nahrávok. Zvuk síce ostal surový a reálne bezprostredný predovšetkým u bicích ako to bolo na EP „Presence“, tie však už na „Mdlosci“ nahrával Darkside. Na Presence je ešte za bicími Daren a rozdiel v bubeníkovi je mierne badateľný. Kým Daren na všetkých troch skladbách „Presnece I-III“ ide prevažne pomalé až stredné tempo, na Mdlosci už Darkside sype poriadne blastbeaty a činela ide vyskočiť zo stojanu – to predovšetkým v druhej skladbe „Mdlosci II“. Ako som už spomenul rozdiel je markantný vo zvuku pretože na „Presence“ sa nahrávka drží v zašumenejšom a zvuk a ostrejšom zvuku, na ktorý sme boli zvyknutí skôr zo starších albumov Darkthrone alebo Nargaroth, z Poľskej scény bol na tom veľmi podobne Szron. S dvoma skladbami EP „Mdlosci“ prichádza zmena zvuku, ktorý je hutnejší a viac zvukového priestoru sa dostáva basovým linkám. Rytmické a melodické gitary, ktoré sa spájajú do jedného atmosferického celku sú predohrou toho čo bude charakterizovať túto kapelu aj na ďalších albumoch. Hlavná gitara neustále drží vedúcu linku melódiou s vyhrávkou, ktorá sa cyklicky opakuje za podmazu druhej gitary a basy ( basgitara dostáva zvukovo a technicky ešte lepšiu podobu na Groze). Z tohto obdobia rozpoznávame gitarové umenie Mikolaja aj v ďalšej kapele, kde sa podieľal na gitarových linkách Kriegsmaschine. Ide o hudobne a textovo rovnako obskúrne pôsobiaci projekt.

Hmla sa svojím v podstate jednoduchým gitarovým prístupom a vynikajúcimi bicími tvoriacimi vcelku hutný a atmosferický zážitok, začala pomaly vynárať z undergroundu a zo štúdiového projektu sa pomaly stáva zásadná formácia súčasnej black metalovej vlny. Mgla ako fenomén ovplyvnila svojím vystupovaním a hudobným štýlom niekoľko súčasných kapiel, medzi ktoré môžeme spomenúť napríklad americkú Uadu (reportáž z koncertu Uada). Poliaci hrajú momentálne pomerne často a asi jediné miesto kde by Hmlu nechceli je Očová, pretože tam keď ide hmla hore kopcom, začnú po nej ľudia hádzať kamene.

Napísal: S.

Author: S.

Zakladateľ a šéfredaktor Besu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *