Isengard – Vårjevndøgn

Kto by dúfal, že sa na jednom albume stretnú Fenriz z nórskych Darkthrone a King Diamond tak sa dočkal. Samozrejme to myslím obrazne. Hovorím o „novom“ albume Fenrizovho bočného projektu Isengard, exhumovaného zo začiatku 90. rokov. A keď poviem, že sme si na to museli počkať skoro cez dvadsaťpäť rokov tak nebudem rozhodne preháňať. Medzitým aj Fenriz prešiel dlhú hudobnú cestu a tak Vårjevndøgn predstavuje jednu umeleckú etapu tejto ikony, ktorá sa posledné roky hudobne vracia k svojim začiatkom práve na albumoch Darkthrone. Narážam na heavy/speed metal z raných 80. rokov. Všetko je to zmixované s doom metalovým až miestami punk/rockovým feelingom a „archaickým“ zvukom ako na predchádzajúcich albumoch Isengardu.

Vårjevndøgn obsahuje deväť skladieb z čoho dve boli už vydané skôr na EP „Traditional Doom Cult“. Album otvára štyridsať sekundové intro „Cult Metal“ s jedným prenikavým výkrikom a pár údermi do akordov. Za tým nasleduje nadupaný song „Dragon Fly (Proceed upon the Journey)“, ktorý majestátne otvára celý album. Heavy metal vo svojej čistej, čírej nepoškvrnenej podobe s voľnou produkciou bez dákych úprav. Keď rozmýšľate nad zvukom tak len spomeniem, že album vznikol v Necrohell Studios, ktoré neskôr vyvrhlo z útrob pekla albumy ako Transilvanian Hunger či Panzerfaust. Zvuk je čistá „demo“ špinavosť zašumených, starých, magnetofónových pások a zjazdených, doškrkaných vinylov. Proste úplná zvuková dokonalosť aspoň pre mňa.

Ako tretia skladba derie ušné závity „Floating With The Ancient Tide“.

Špinavý rytmus Fenrizový bicích s ťahavým vokálom našponovaným až na prasknutie ušných bubienkov. Tu sa treba pripraviť opäť na tradičný heavy metalový spev vo vysokých polohách. Gitara škrípe a buble ako práchnivé dvere starej chalúpky z úvodného frontu. Vårjevndøgn obsahuje naozaj veľa žánrových polôh. Cez doom/death/klasický heavy metal/ rock až po devastačný pouličný punk ako v skladbe „Rockemillion“. Vtedy máte chuť naozaj niečo rozbiť. Dočkáme sa však aj výborných gitarových vyhrávok v „The Fright“. Sabbatovsky ladenú „Slash at the Sun“. Posledná skladba „Solar Wind Mantra“ sa zasa nesie v psychadelickom vyznení rokov 70tych. Veľmi netradične uzatvára celý tento retro rockovo-metalový opus. Vårjevndøgn ponúka veľa momentov, kedy si poviete, že počúvate starý Helloween či Iron Maiden. Keď Vaše ucho rozpoznáva Black Sabbath a niekde opodiaľ aj The Doors. Nič sa však netlačí nasilu, ale prirodzene vychádza z mladého Fenrizového potenciálu. Koniec-koncov v dobe kedy vznikali riffy na tento album, ešte nič nebolo retro a nemalo punc nostalgie, aká ide z tejto nahrávky dnes.

Ako brať tento posledný Fenrizov album? Ako oslavu heavy metalu z dôb kedy tento žáner ničil koncertné pódiá a opantával mladé škandinávske mysle. Čistá, dravá energia, neskôr zosobnená v základných piliéroch škandinávskeho black metalu. Pravdepodobne album rozdelí fanúšikov na dva tábory. Tých čo ho rovno odmietnu a takých ako ja čo sa pri ňom perfektne bavili.

Napísal: Blutkrieg

Hodnotenie: Veľmi dobré 8/10

 

English overview:

How to capture Fenriz’s latest album? Vårjevndøgn contains many genre positions. Through doom/death/classic heavy metal, rock to punk elements. Album offers many moments when you say you are listening to Black Sabbath or Iron Maiden. Pure, aggressive energy, later transformed into the basic pillars of Scandinavian black metal. The album will probably divide people into two groups. Those who reject it and those who love it, like me.

Author: Blutkrieg

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *