Aj keď sú videoklipy v hudobnom svete akousi pomocnou barličkou, myslím, že sa im neprikladá až taká dôležitosť. 90% poznatkov, ktoré človek príjme, sú práve vizuálne vnemy. Obrazmi teda človek získa podstatnú väčšinu informácií a na to akoby kapely zabúdali. Nie raz sa mi stalo, že som objavil skupinu, ktorá bola po hudobnej stránke dokonalá, avšak videoklip – artikel, ktorý dokáže hudobný súbor marketingovo predať, je dosť žumpoidný. Odpad, hnoj a ťažký podpriemer, ktorý ani len nezaujme. Nechcem tým povedať, že klipy by mali určovať kvalitu albumov, ale aby som laicky vysvetlil – ja sa predsalen radšej a s väčšou chuťou pustím do jedla, ktoré je pekne naservírované a vizuálne pútavé, než do ledabolo uloženej potravy na tanieri. Ako príklad môžem uviesť dva klipy. Je lepšie vysvetliť to na jednej konkrétnej kapele, aby som demonštroval prístup kapely ku klipu. Odhliadnuc od hudobných (ne)kvalít, sa pozrieme len na samotný vizuál klipov.
In This Moment – Call Me
V prvom prípade ide o hotovú katastrofu – klip je asynchrónny (teda zvuk ide o par stotín sekundy mimo v závislosti od obrazu), na postavách je cítiť stopy slabej postprodukcie (na okrajoch hudobníkov totiž presvitá zelené plátno, ktoré bolo technikou kľučovania odstránené a nahradené bielym pozadím) a celkovo zaváňa klip strašným amaterizmom – či po stránke kamery, strihu alebo postprodukcie.
In This Moment – Big Bad Wolf
Čo sa klipu týka – to je nebe a dudy. Farby klipu sú zladené, nasvietenie scény je zaujímavé, strih je oveľa oveľa pútavejší. Kapela pracuje zrazu s vizuálom ako s výrazovým prostriedkom (využívajú maskérov, rekvizitárov, výtvarníkov a odborníkov v odbore) a výsledok je zrazu omnoho lepší. Posúďte sami – po ktorom klipe, by ste možno neznámej kapele, skôr dali šancu?
Rozhodol som sa preto, že budem každý mesiac prinášať článok zaoberajúci sa práve problematikou videoklipov. Bude to výzva aj pre mňa, nakoľko by som chcel nejakým spôsobom robiť osvetu o audiovizuálnom priestore aj medzi muzikantmi alebo hudobnými konzumentmi, nakoľko vidím určité rezervy – ten hlúpy prístup, ktorý niektoré kapely majú a síce, že robia klipy samoúčelne. Proste len aby niečo mali. Chcem, aby si ľudia uvedomili, že lepšie je nemať klip ako mať zlý, nevkusný blivajz z odpadovej rúry. Mesačné periodikum je myslím dostatočne dlhé obdobie na vyzbieranie niekoľkých klipov z troch veľkých vydavateľstiev (Nuclear Blast, Century Media, Napalm). Plán je, že pri magickom čísle zostanem a budem sa snažiť priniesť tri pútavé, zaujímavé klipy s krátkym notickým popisom, čo na nich je neobyčajné a interesantné. Ku každej novej epizóde rubriky Svetlonos bude pridaný aj jeden odstrašujúci príklad zlého klipu (Čierny Peter), ale tieto čísla budú samozrejme záležať od ponuky videoklipov vydavateľstiev.
A prečo práve Svetlonos? Nuž hovorí sa, že svetlonosi boli zblúdilé duše, ktoré sa objavovali v noci a svietili. Ich žiara niekedy ľudí miatla, inokedy im pomohla nájsť cestu, jednoducho sprevádzali kroky nočným potulným. Niekto by ich mohol prirovnať k bludičkám. Poslanie tejto rubriky je takisto doprevádzať ľudí tápajúcich v tme audiovizuálneho poľa extrémnej hudby. Okrem iného – svetlo je základným elementom pri vizuálnom vnímaní. Nielenže naše oko je svetlocitlivé a vďaka tomu môžme vidieť farby, tvary a jas, ale svetlo je potrebné aj pri výrobe klipov – na nasvietenie scény, postáv. Svetlo je elementom, ktorý je vo vizuálnom svete tým najpodstatnejším. Rubrika taktiež vznikla kvôli okrúhlinám, ktoré Bes webzine oslavuje. Sme radi, že to s nami ťaháte už desať rokov a teším sa na prvú epizódu.
Napísal: Ad-mi-rall
2 thoughts on “Nová rubrika – Svetlonos”