
Dnes sa pozrieme na výnimočnú nahrávku, ktorá vo februári tohto roku oslávila 30 rokov od svojho vydania. Ide o Storm, projekt nórskych prominentných hudobníkov, ktorý sa v roku 1995 rozhodli popri svojich rozbehnutých skupinách vytvoriť niečo unikátne – album Nordavind. Pričom Sigurd „Satyr“ Wongraven či Gylve „Fenriz“ Nagell mali už bohaté hudobné skúsenosti predtým. Zbehlí poslucháč nórskej scény určite pozná bočný projekt Fenriza Isengard či Satyrov dungeon folk Wongraven. Ich spoločné cesty sa však spojili a vznikol unikátny projekt Storm s jediným albumom, ktorý si dnes predstavíme.
Nordavind je jedinečné dielo, ktoré spája nórsky folklór so surovou estetikou black metalu. Po ambientnom intre Innferd, prichádza Mellom Bakkar og Berg – dokonalá skladba na úvod, keďže prináša všetko, čo k tomuto albumu patrí. Okrem samotných nástrojov začínajú naraz mužské aj ženské spevy. Typické gitarové riffy s ikonickým nádychom nórskeho čierneho kovu tvoria základnú kostru v každej skladbe. Pri žánrovej škatuľke folk/black metal by človek čakal skreslené vokály, no ničoho takého sa tu nedočkáte. Fenriz aj Satyr totiž v drvivej väčšine skladieb spievajú čistým, hlbokým hlasom, ktorý ale k celej tejto vikingskej tematike dokonalo pasuje. Umeleckú trojicu uzatvára Kari Rueslåtten, bez ktorej by Nordavind isto nebol, čím je. Svojím znamenitým hlasom s energiou nórskeho folklóru krásne zvýrazňuje celú nahrávku.
Skladateľské postupy sú vcelku podobné, skladby na seba plynulo nadväzujú a celý album tvorí jeden ľahko uchopiteľný celok. Progresiou vyniká jedine Langt Borti Lia, ktorá je najprepracovanejšia a Kari tu dostala najviac priestoru. Škoda, že sa okrem jej domovskej kapely The Third and the Mortal už v žiadnom projekte neukázala. S jej tradičným hlasom a nórskym akcentom by bola určite zaujímavá pre mnohé folk metalové kapely, k čomu by dopomohol aj fakt, že práve Nordavind bol jedným zo zásadných impulzov pri vzniku tohto odvetvia metalu. Ku koncu nahrávky sa na nás zrazu valí povedomý gitarový riff, ktorý je dobre známy každému ctiteľovi čierneho kovu. Musím však priznať, že spracovanie legendárnej Quintessence (Darkthrone) mi v podaní Storm sedí oveľa viac a Noregsgard je pre mňa neoddeliteľným kúskom na tomto albume. Posledné minúty patria ešte inštrumentálnej Utfer, ktorá je krásnym koncom tohto jedinečného opusu a dáva bodku za jediným albumom Storm.
Je úplne pochopiteľné, že „jedno-albumový“ Storm dnes už nepúta pozornosť médií tak, ako iné osobnosti a hudobné telesá nórskej scény. Napriek tomu však priniesol originálnu formu black metalu, ktorá bola a pravdepodobne aj bude zdrojom inšpirácie pre mnohých hudobníkov. Nordavind teda ostáva klenotom pre pamätníkov, a pre „neohrabaných“ mladých metalistov bude predstavovať „hidden gem“, ku ktorému sa musia dostatočne prehrýzť scénou nórskeho čierneho kovu.
Napísal: Rohan & Blutkrieg
English overview
The only album by the band Storm no longer attracts as much media attention as other figures and musical acts of the Norwegian scene. Nevertheless, it brought an original form of black metal that has been and likely will continue to be a source of inspiration for many musicians. Nordavind thus remains an unforgettable gem of the Norwegian scene, still shining even after 30 years.


