Rozhovor s Nekrosom (Misty Forest, Caedo, Cruor) (2023)

Zdravím ťa Nekros. Je to už dlhých 11 rokov čo sme od teba počuli poslednú nahrávku. Išlo vtedy o vynikajúci split album Krajiny Hmly/Misty Forest Keď padnú hmly (2012). Dnes sú všetky tvoje projekty split up. Prečo tak dlhá, tvorivá pauza?

Zdravím ťa, a pozdravujem aj čitateľov. Na začiatok, ďakujem za priestor a pokec. Áno je to už dlho. Boli iné časy, a priestoru na hudbu tiež, čo ti poviem. Boli to fajn časy na hudbu, kedy vznikali aj veci ktoré sú na splite s Krajiny Hmly, ktoré spomínaš. Bola to vtedy super spolupráca aj so Samom. A dlhá pauza bola, to je fakt ale ani som už popravde nepočítal s tým že budem robiť hudbu.

 

Rád by som začal s projektom Freezing Moon. Ide o tvoju prvú spoluprácu s HellCommanderom. V roku 2008 vyšli len tri demá a došlo k uzavretiu projektu. Následne vyšlo debutové demo Majestát zimnej noci (2009) pod Misty Forest, ktorý hudobne smeroval už úplne inam. Ako vznikali tieto projekty a ktoré skupiny ťa svojho času formovali.

Čo sa Freezing Moon týka, boli to moje prvé veci a dnes by som to spravil už asi inak. Ale nemôžem povedať že by som sa za to hanbil, aj keď je tam cítiť tie prvé pokusy, ktoré radšej mali odstáť a vyzrieť kým to pustím von. No ako vravíš, prišiel Misty Forest. V ktorom sme s HellCommanderom dali iné smerovanie našej tvorbe. Prvé demo Majestát zimnej noci je niečo čo nás posunulo kdesi inam, v čom sme pokračovali neskôr aj na druhom deme, ktoré bolo nakoniec vydané spolu s Krajiny Hmly ako split.

 

Oba materiály Misty Forest vyšli v dobe kedy bol na Slovensku pomerne populárny pagan black metal. U Vás sa tieto témy až tak nerozvíjali. Aké bolo teda lyrické zameranie Misty Forest a kde ste hľadali inšpirácie?

HellCommander: Ja konkrétne som ateista, čiže vôbec som nemal blízko k vzývaniu akýchkoľvek bohov. Čiže témy typického antikresťanstva či pohanských bohov by ozaj nešli zo srdca. Skôr sme mali obaja bližšie k prírode, ktorá vie byť pekná no zároveň nič neodpustí. V tých dobách som občas aj zašiel do lesa a prespal tam, a to i v zime. Nekros tak robí doteraz. Aj preto nám bola tematika prírody a možných nadprirodzených prírodných síl omnoho bližšia. Lyrické zameranie teda reflektovalo vzťah k prírode, silu prírody, zimný svet a potom troška fantázie okolo.

 

V roku 2012 došlo k vydaniu posledného materiálu Misty Forest na split albume s Krajinami Hmly. Ako došlo k tejto spolupráci a prečo ste ukončili činnosť po tomto vydaní?

Nemôžem povedať že by som chcel zámerne ukončiť činnosť, takže proste bolo v Misty Forest povedané čo malo byť, a inak ide každý ďalej. Stále je to aj o čase, prioritách atď. Misty Forest bol pre mňa super záležitosť, ktorá má bavila.

HellCommander: Tak tu ak si správne pamätám, toto mali na svedomí Tryzna. Vtedy sme nikoho z Krajin Hmly reálne nepoznali. Bol som v kontakte len so Sámošom, ktorý bol členom Krajin Hmly a riešil booklet. Neskôr som sa s ním náhodne stretol na jednom koncerte aj osobne. Veľmi príjemný človek, no netušil som že viac ho už nestretnem. Vrodená srdcová vada. Postupom času som spoznal aj ostatných chalanov z Krajín. Všetko zaujímaví ľudia a hrá im to ďalej. Ďalší materiál na Misty Forest už nevznikal. Mali sme obdobie, kedy sme sa spolu s Nekrosom nebavili. Keď toto pominulo, on už skúšal tvoriť niečo aj do elektra, niečo ambientne, plus už vtedy mal v hlave nápady aj na Cruor. Ja som potom zas bol v životnom štádiu, kedy už som na texty nemal inšpiráciu a na vokály čas. Takže to bol taký prirodzený koniec spoločnej tvorby. Dobrí priatelia sme však doteraz.

 

Tvoje posledné tvorivé aktivity sa prejavili v skupine Caedo. Tá sa zaradila medzi niekoľko domácich skupín, ktoré nasledovali vlnu DSBM. Prečo práve tento štýl a tematika?

No bola to doba, kedy tieto DSBM kapely išli trošku viac ako dnes. Samozrejme som ich počúval, a rád som si tento štýl tiež zahral. A tak som si začal skladať skladby tiež v tom duchu, čo ma tiež bavilo. Preto vznikli tri demá Caedo.

Hellcommander: DSBM je o emóciách, o extrémoch v nich. Či už sa to niekomu páči alebo nie. V tej dobe sme obaja boli zasiahnutí svojimi vlastnými skúsenosťami a sklamaniami. Človek hĺba, rozmýšľa nad tým čo zmysel má a čo nie. Samozrejme tu sú do popredia postavené skôr tie skúsenosti zlé a myšlienky skôr na koniec ako k nejakému povzbudeniu. Je to istým spôsobom aj forma terapie, toto všetko zo seba dať do textu a vykričať to v sprievode hudby. Pre mňa to bol skvelý filter, no musím podotknúť že nie všetky texty na prvých dvoch Caedo demách boli moje, i keď väčšina áno.

 

Ako ty vnímaš DSBM dnes. Nejde už pomerne o „vyčerpaný“ žáner black metalu, ktorý po rokoch stratil ako sa hovorí vietor z plachiet s ukončením činnosti skupín ako Xasthur, Trist, Abyssic Hate či Shining?

Čo sa toho týka, som až rád že som dlhodobejšie scénu nesledoval, lebo dnes čo vidím že sa vydáva, tak naozaj nič zaujímavé, a ako hovoríš stratil sa tam vietor z plachiet.

Hellcommander: Okrem týchto kapiel, pozerám, že aj Lifelover už sú rozpadnutí. Shining, ale ešte fungujú. Ono zrejme táto tematika sa nedá robiť udržateľne a dlho. Buď sa niečo sebazničujúce zničí, alebo časom rozpustí. Na druhú stranu tento typ emócie je na svete stále, no nemám už prehľad koľko nových kapiel v DSBM existuje. Určite netreba zabudnúť spomenúť Silencer, ktorý spustil obrovskú vlnu na čele s Nattramnom, ktorý čoskoro skončil v inštitúcii a priamo tam v rámci svojej terapie stvoril Diagnose: Lebensgefahr, je štýlom už také dark ambient elektro, ale stále to považujem za výtvor hudobného génia.

 

Prichádzate s novinkou Cruor. Ide o aktuálny projekt, alebo staršiu záležitosť, ktorú sa podarilo zhmotniť až teraz?

No tak konečne ideme na aktuálne veci 😉 V podstate Cruor som mal skladby ešte z dávnejšej minulosti svoje, ktoré som robil klasicky iba ja. Ale nikdy nedošlo k ich realizácii. A čo sa Cruor ako kapely týka, tak to začalo tak, že sme sa jedného dňa stretli náhodne so Zubom, čo je gitarista, a dohodli sme sa na stretku na ich skúšobni, že si len tak zajamujeme. Hrali vtedy s človekom ktorý chcel robiť grind core a podobné veci. No a po našom prvom jame sme sa rozhodli, že chceme hrať spolu, a teda ich konkrétny projekt vtedy ukončili a privítali ma do kapely. Odvtedy to šlo, čo skúška, to nová skladba, a bavilo nás to. Takže som sa nevracal ku starým skladbám ktoré som mal kedysi pre Cruor, ale začali sme odznovu svoje. A tak vzniklo demo Do Tmy.

 

V predchádzajúcich projektoch si väčšinu nástrojov nahrával sám. Dnes funguješ v regulérnej skupine. Ako a prečo došlo k tejto zmene?

Asi som všetko povedal vyššie, no poviem k tomu ešte toľko, že som rád za regulárnu kapelu, aj tie bicie keď sú raz živé tak je to o inom. Než sám nahrávať a programovať bicie. Baví ma to teraz viac takto.

 

Po vypočutí dema Do Tmy (2023) musím povedať, že ide o zásadný obrat v tvojej doterajšej tvorbe. Surový, dynamický black metal verzus pomalšie atmosferickejšie veci, ktoré si robil v minulosti. Prečo nastala táto zmena? Ako vzniká materiál pre Cruor.

Tá zmena prišla akosi sama, ako sme sa stretli v skúšobni a začali rezať do strún, tak vznikol pre nás autentický zvuk a štýl, ktorý neviem či je čisto iba black, ale je to Cruor.

 

Aké sú tvoje plány do budúcnosti? Vrátiš sa ešte k niektorým zo starších projektov, alebo ide už o uzavreté veci. Môžeme sa tešiť na debutový album Cruor prípadne live vystúpenie?

K starým projektom sa zatiaľ nevraciam, sú uzavreté aj keď to bolo fajn. Bolo by kontraproduktívne riešiť zas x projektov. Moje plány sú také, že sa chcem zamerať na Cruor, pokračovať v činnosti, a robiť hudbu akú robíme. Nie sme viazaní ničím, uvidíme ako a kam budeme ďalej smerovať. Album by bol super. Živé vystúpenie tiež, uvidíme.

 

Ďakujeme za odpovede. Na záver tvoje posledné slová.

Ďakujem za rozhovor. Krv je živá.

Author: Blutkrieg

1 thought on “Rozhovor s Nekrosom (Misty Forest, Caedo, Cruor) (2023)

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *