Stworz / Krajiny Hmly / Jassa – Sny Zmory (2023)

Na prelome minulého roka, presnejšie na zimný slnovrat, vyšiel nový split album z dielne poľského blackmetalového vydavateľstva Werewolf Promotion. A veru zostava, ktorá sa podieľala na tejto nahrávke, bola viac než sľubná. Dalo by sa povedať, že v rámci pagan/black metalu ide o najlepšie spolky vo svojich krajinách. Split album Sny Zmory som spomenul v našom redakčnom výbere toho najlepšieho za rok 2023. Dnes tejto skvelej nahrávke konečne splatím dlh.

Stworz patrí medzi kapely, ktoré som počúval naozaj aktívne a s hudobnou produkciou multiinštrumentalistu W. som oboznámený veľmi dobre. Priznám sa však, že práve Stworz ako jeden z mnohých projektov autora, som si už dlhšie nepustil. Produkcia W. vo svojich ďalších projektoch Aūkels, či Wędrujący Wiatr bola vysoko nadpriemerná a väčšinu pozornosti som venoval im. Ako som už spomenul v redakčnom výbere, trochu som sa obával, že hudobná inšpirácia jedného človeka sa môže ľahko vyčerpať. Na albume Sny Zmory sa podieľal Stworz dvoma skladbami s celkom slušnou minutážou. Pieseň Raciądz i Pleń I začína v typickom duchu tohto projektu, presne ako som očakával. Kompozície Stworz a ostatných projektov, kde pôsobí W., sa predsa len odlišujú a špecifický rukopis melodickej gitary je presne taký, ako si ho pamätám z albumu Cóż po żyznych ziemiach… (2014). Oproti staršiemu materiálu mám dojem, že W. pridal viac klávesového podmazu a ubudlo echa, čo v tomto prípade nie je vôbec na škodu. Celkovo mi príde zvuk viac vyvážený. Stworz si nesie stále svoj rukopis, avšak s lepším zvukom. Raciądz i Pleń II je svojou melodickosťou potenciálnou „hitovkou“ na koncerty – kiež by niekedy W. so svojími projektami koncertoval. Po rokoch ma Stworz viac ako potešil!

Krajiny Hmly je na pomery domácej scény aktívnou kapelou. Ich posledný album Cez ostrie skál (2022) som na našich stránkach recenzoval a išlo o pomerne zlomový album v ich diskografii. Na tomto split albume sa rovnako podieľali dvoma skladbami Keď padnú hmlyV kráľovstve dávnych príbehov. Prvá menovaná je pomerne netradičnou piesňou na pomery Krajiny Hmly – začína v pomalom tempe a celkovo ide o viac atmosferický kúsok oproti predchádzajúcej tvorbe. Tá je charakteristická viac melodickými vyhrávkami a … veď si to prečítajte v mojej predošlej recenzii. Prekvapenie príde v druhej časti, v podobe čistých vokálov gitaristu Namtara. Spolu s nadštandardnou lyrikou hodnotím veľmi pozitívne. V kráľovstve dávnych príbehov začína ambientno-akustickým úvodom. Ten kto počul predchádzajúci album však prekvapený nebude. Blackmetalová stránka tejto skladby sa už o čosi viac ponáša na kompozície, na ktoré sme si u Krajiny Hmly zvykli. Z dvojice skladieb za mňa bodovala viac prvá a som zvedavý kam sa bude uberať ďalej tvorba kapely.

Čo sa skrýva za tajomným názvom Jassa? Metalové archívy a kapelový bandcamp tvrdia, že ide o chtonické božstvo Slovanov z Novgorodu. To je však pravdepodobne len domnienka autorov. V skutočnosti je Jessa božstvo, ktoré spomína jedine poľský kronikár Jan Dlugosz a prirovnáva ho k Jupiterovi: „Apellaband autem Jovem Yeszam lingua sua…“ Viac o ňom nevieme. Poďme však k hudbe, pretože tá je v tomto prípade podstatnejšia. Teda ešte rád by som zmienil, že Jassa vydali ešte v tom istom roku album Zeals in the Temple of Death (2023) a venovali ho ako poctu legendárnej scéne z ukrajinského Charkivu. A veru nie je to od pravdy ďaleko. Jediná skladba, ktorou sa Jassa podieľali na split albume Sny Zmory nesie názov Zeals in the Temple of Death a svojou kompozíciou je to black metal v štýle Hate Forest. Ak máte radi diskografiu Saenkovej tvorby, tak určite neoľutujete. Hypnotické riffy, hlboký growl a konštantný rytmus bicích, ktorým by som však doprial o čosi lepšie nazvučenie. Zaujímavým prvkom dotvárajúcim celú atmosféru tejto desaťminútovej skladby je použitie drumble. Jassa však nie je len ďalšia z kopírok Hate Forestu, v niektorých častiach pôsobí viac hypnotickejšie (miestami doom/death metalovo), menej agresívne a úderne ako spomínaná legenda.

Celkové hodnotenie je vysoký nadpriemer. Všetky tri spolky prišli so zaujímavým materiálom, ktorý robí tento split celkom rôznorodým. Podobné albumy ukazujú možnosti a potenciál v pagan/blackmetalovom žánri – ako ho správne uchopiť, aby to nebola stá kopírka nejakej známejšej kapely.

 

Hodnotenie: 8/10

Napísal: S.

 

English overview

Three-way split albums are not the usual thing to listen to (at least for me), but Polish underground label Werewolf Promotion released last winter’s Solstice is an interesting one. Its name is Sny Zmory and the bands that participated in this album are some of the top in the pagan/black metal genre – Stworz from Poland brought his specific melodic and at the same time atmospheric songwriting. I was curious if W. didn’t run dry of inspiration since he contributes to a lot of various projects. And he did not. I was pleased to hear another refreshing stuff. Krajiny Hmly is one of the most active Slovak black metal bands and they came with two new songs. The first one V kráľovstve dávnych príbehov is a bit untypical for their musical composition, but I liked the way how it sounds and the new experiment with Namtar’s clean vocals – very well done. The last one is the Russian band Jassa. I have stopped a bit with the naming of the band because their bandcamp says that Jassa is the chthonic deity of Novgorod Slavs. Truth is that it is not and deity Jassa is mentioned only in the source of Polish chronicler Jan Dlugosz who compared Jassa to Roman Jupiter. I just wanted to clarify the naming of band and now about the music. It is clear and not hidden that composition is inspired by Roman Saenko’s legendary Hate Forest, but at the same time, I wouldn’t say that it is copypaste music. Some parts sounds more of death/doom metal and also using jaw harp is a nice way to make it more interesting. The whole split album is a really good recording and undoubtedly one of the best split albums in 2023.

Author: S.

Zakladateľ a šéfredaktor Besu

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *