Píše sa šiesty rok nového milénia a v poľskej black metalovej scéne sa objavujú prvé dva EP albumy od kapely Mgła. V roku 2006 je ešte málo duší čo zakopne o túto bandu, no v európskom blackmetalovom undergrounde patrí Poľsko od deväťdesiatych rokov medzi špičku. Približne v tomto roku sa vezie na svojej vlne Behemoth, to však ešte nik netuší, do akých výšok vystrelí hmla od našich severných susedov. EP albumy Presence a Mdlosci vychádzajú v tom istom roku s odstupom deviatich mesiacov a počuť na nich značný rozdiel v produkcii a zvuku nahrávky. Priznám sa, že v tom čase som Mgłu nezachytil ani ja, a tieto nahrávky som začal počúvať retrospektívne po tom, ako si väčšina z nás pustila o dva roky neskôr album Groza (2008).
Prelomovou nahrávkou je jednoznačne hneď prvý full album Groza, no práve jeho EP predchodca Mdlosci je pravdepodobne to čo vyformovalo zvukovú podobu neskorších nahrávok. Zvuk síce ostal surový a reálne bezprostredný predovšetkým u bicích ako to bolo na EP Presence. Na Mdlosci nahrával už bicie súčasný bubeník Darkside, na Presence bol ešte za bicími Daren a rozdiel v bubeníkovi je celkom badateľný. Kým Daren na všetkých troch skladbách Presnece I-III ide prevažne pomalé až stredné tempo, na Mdlosci už Darkside sype poriadne blastbeaty a činela ide vyskočiť zo stojanu – to predovšetkým v druhej skladbe Mdlosci II. Ako som už spomenul rozdiel je markantný vo zvuku, pretože na Presence sa nahrávka drží v zašumenejšom a zvuk a ostrejšom zvuku, na ktorý sme boli zvyknutí skôr zo starších albumov Darkthrone alebo Nargaroth, z Poľskej scény bol na tom veľmi podobne Szron. S dvoma skladbami EP Mdlosci prichádza zmena zvuku, ktorý je hutnejší a viac priestoru v mixe sa dostáva basovým linkám. Rytmické a melodické gitary, ktoré sa spájajú do jedného atmosferického celku sú predohrou toho, čo bude charakterizovať túto kapelu aj na ďalších albumoch. Hlavná gitara neustále drží vedúcu linku melódiou s vyhrávkou, ktorá sa cyklicky opakuje za podmazu druhej gitary a basy (basgitara dostáva zvukovo a technicky ešte lepšiu podobu na Groze). Z tohto obdobia rozpoznávame gitarové umenie hlavného mozgu kapely – Mikolaja aj v ďalšej kapele, kde sa podieľal na gitarových linkách, a tou je Kriegsmaschine. Ide o hudobne a textovo rovnako obskúrne pôsobiaci projekt.
Mgła sa svojím, v podstate jednoduchým gitarovým prístupom a vynikajúcimi bicími tvoriacimi vcelku hutný a atmosferický zážitok, začala pomaly vynárať z undergroundu a zo štúdiového projektu sa pomaly stáva zásadná formácia súčasnej blackmetalovej vlny. Mgła ako fenomén ovplyvnila svojím vystupovaním a hudobným štýlom aj niekoľko súčasných kapiel, medzi ktoré môžeme spomenúť napríklad americkú formáciu Uada (reportáž z koncertu Uada). Poliaci hrajú momentálne pomerne často a asi jediné miesto kde by Hmlu nechceli je Očová, pretože tam keď ide hmla hore kopcom, začnú po nej ľudia hádzať kamene.
Napísal: S.