Prvá vlna black metalu na Slovensku bola zastúpená skupinami Necrotos a Toxic Trash. My sme sa v našom článku Začiatky slovenského black metalu venovali obom skupinám podrobne. Dnes Vám prinášame plné znenie rozhovoru s Milanom, ktorý zaspomínal na svoje účinkovanie v bratislavských skupinách Necrotos a Azathoth, kde vystupoval pod umeleckými menami Lomipliaga či Gehenna.
Zdravím ťa Milan. Posledné rozhovory sa na našich stránkach nesú v dokumentovaní začiatkov slovenského black metalu. Ty si ako jeden z aktívnych hudobníkov skupín Necrotos a Azathoth stál pri začiatkoch domácej scény. Ako si sa dostal k metalovej hudbe a ktoré skupiny ťa najviac ovplyvnili?
Ahoj, úplne prvý metal čo som počul bola kazeta KISS, to som bol asi v tretej triede na základke a úplne ma ohúrilo o koľko lepšie znie metal od “hudby” ktorú som poznal z rádia. No prešlo ešte pár rokov než som sa dozvedel o kapelách ako Törr a Arakain a začal som chodiť na koncerty. Skupiny ktoré ma ovplyvnili najviac prišli až neskôr ako Bathory, Morgoth, Cathedral.
Ako to bolo s metalovými nahrávkami? Vnímal si v tej dobe pomerne novoformujúci sa žáner black metal cez skupiny ako Venom, Tormentor prípadne prvé veci od Sodom, Destruction či Kreator?
Úplne prvé nahrávky sa ku mne dostali cez kamarátov, ale väčšinu kaziet a pár platní som kúpil na metalovej burze, ktorá bola v Bratislave každý týždeň. Taktiež som si nechal nahrávať Headbangers Ball na video, a mal som trebárs videá koncertov Venom, Metallica. Skupiny ktoré spomínaš som počúval, asi najviac Kreator, Sodom a Destruction som mal len po jednom albume a Tormentor len požičaný od niekoho.
(Fotku skupiny Cemetery poskytol Milan (tričko Venom) zo súkromného archívu pozn. red.)
Ako vyzerala metalová scéna v 90 rokoch, keď si začal aktívne hrávať. Vieš nám priblížiť tvoje začiatky pred Necrotos? Ak sa nemýlim bola tam aj skupina Cemetery.
Metalová scéna bola veľmi silná. Zo strednej školy si pamätám, že trieda bola rozdelená pol na pol na metalistov a depešákov. Moja prvá kapela sa volala Stresfaktor (a musím priznať, že názov bol výstižný), no bubeník mal iný hudobný vkus, tak ma zoznámil s chalanmi z Necrotosu, ktorí boli len dvaja – bubeník a gitarista, s ktorými sme si fakt sadli, tak som sa k nim pridal. Cemetery bol Vratov projekt, ja som len hral basu, ale autorsky som sa nepodieľal.
Fungovali na bratislavskej scéne skupiny s ktorými ste udržiavali bližšie kontakty?
Jasné, mávali sme spoločné koncerty so skupinami Acheron, Šakal, bola to veľmi priateľská atmosféra. Boli tu aj ďalšie kapely, ale nespomínam si mená.
V Necrotose sa objavuješ pod pseudonymom Lomipliaga na nadčasovom deme Fire and Ice (1991). Zaspomínaš si ešte na fungovanie tejto skupiny? Ako vlastne vznikol Necrotos a ako sa spojili Vaše cesty?
Necrotos stvoril gitarista Igor (Valihnev) a ja som sa ku kapele pripojil až potom čo (len vo dvojici s bubeníkom) nahrali prvé demo.
(Išlo o demo Zatmenie mesiaca v splne (1990) a v recenzií sme sa mu venovali tu pozn. red.)
Fire and Ice má pomerne lepšiu produkciu ako úvodné demo Zatmenie mesiaca v splne (1990). Ako prebiehalo nahrávanie? Podieľal si sa aj autorsky na tomto materiály?
Fire and Ice sme nahrávali v skutočnom štúdiu a navyše v plnej zostave so mnou sa ku kapele pripojil aj sólový gitarista Rado (Drvidus). Nahrávanie bolo celkom hektické, moje prvé štúdiové nahrávanie, spústu vecí by som teraz urobil ináč, a aj finančné sme si nemohli dovoliť viac času. Autorsky som sa podieľal na Image a Fire and Ice, a myslím že je počuteľné, že tieto dve skladby znejú ináč než zvyšok.
V akom štúdiu sa nahrávalo ak si spomenieš? Boli ambície vydať materiál aj v regulérnom vydavateľstve? Ako ste šírili v tej dobe demo?
Sorry, nespomeniem. To bolo štúdio niekde v Lamači v rodinnom dome. Valihnev mal na starosti náš fanclub, ľudia sa k nám dostávali cez metalové fanziny čo vtedy fungovali, a kazety sme predávali aj na koncertoch. Fire and Ice malo za účel ukázať ako sa ako skupina vyvíjame, ambície boli s budúcou nahrávkou, ale CD vyšlo len v obmedzenom náklade, keďže bolo jasné, že s Necrotosom je koniec.
(V booklete MC Fire and Ice je uvedené „Nahrávané v Rock, pop, jazz agentúre, 23.1.1991“ pozn. red.)
Demo sa lyricky nesie v pomerne temných témach. Či už ide o skladby ako Nekromantia, Novilium či Zatmenie mesiaca. Kto písal texty na tento materiál a čím ste boli ovplyvnení?
Texty napísal Valihnev, nikdy neprezradil kde na tie nápady chodí… Ja som napísal Image, čo je taká oslava metalu, a Fire and Ice je báseň od Roberta Frosta, čo je môj obľúbený autor.
Some say the world will end in fire,
Some say in ice.
From what I’ve tasted of desire
I hold with those who favor fire.
But if it had to perish twice,
I think I know enough of hate
To say that for destruction ice
Is also great
And would suffice.
Ak by som mal charakterizovať Vašu hudbu tak sa nesie niekde v black/thrash metalových vodách. Akými skupinami ste v tej dobe boli ovplyvnení? Prišlo aj na živé vystupovanie?
Valihnev počúval hlavne Slayer, Voivod, Sepultura. Ja v tej dobe Metallica, King Diamond, Annihilator… Koncertovali sme od r 1990.
Pamätáš si aj na dáky konkrétny koncert? Myslím, že ste mali koncert v Moste pri Bratislave s Debustrol a Šakal. Neviem či si bol vtedy už súčasťou zostavy.
Hej, v Moste to bol nejaký festival, matne si spomínam, hrávali sme väčšinou po kulturákoch, no spomínam si trebárs aj na nejaký fesťák v Rači v amfíku.
V roku 1999 prichádza kompilačný album Ante Portas Tenebrum. V podstate až po 7 rokoch od skončenia skupiny. Ty si už v tomto období aktívne hrával v black/doom metalových Azathoth. Prečo došlo k tvojmu odchodu z Necrotos a k založeniu Azathoth? Pamätám si, že som svojho času čítal na Vašich stránkach, že šlo o personálne problémy s bubeníkom.
Bubeník sa rozhodol odísť do Acheron, takže sme hľadali náhradu. Neúspešne. Potencionálny bubeník Blacky, ktorý mal podobný hudobný vkus ako ja (v tej dobe som počúval Gathering, Paradise Lost, My Dying Bride) chcel skúsiť doom metal. Tak sme založili Azathoth.
K prvému demu Azathoth Too More Faith (1998) som sa nedostal, no v dostupnom zázname Artless Puppets Show (1998) sa nachádza bonusová skladba Viera v kríž. Úvodné demo znie teda pomerne surovejšie. Čo ma zaujalo je pohanský text. Podobné odkazy sa objavujú aj na Artless Puppets Show v skladbe Mlčanie Bohov. Aké bolo tematické zameranie Azathoth?
Zameranie striktne protikresťanské, ale snažil som sa o trochu iný prístup než ostatné black metal skupiny – namiesto lyrics ako:
BURN THE CHURCHES, KILL THE PRIESTS
YELL THE NUMBER 666…
som sa snažil ukázať na reálne historické zverstvá a škody, ktoré kresťania napáchali, a vyzývať ľudí aby mysleli sami za seba a neboli jak ovce.
Ako prebiehalo nahrávanie Artless Puppets Show? Vydanie nakoniec zrealizoval Dark Night´s Sky na kazetách po neúspešných rokovaniach s Big Bossom z Root. Vieš si pospomínať prečo vydanie na CD nakoniec stroskotalo? Aké boli ambície s týmto materiálov?
Album sme nahrávali v dobrom štúdiu a v plnej zostave teda ja som nahrával klávesy, vystriedali sme niekoľko klávesákov, ale žiadny sa neosvedčil. A hosť Peter Luha nahrával husle a vysoké spevy v Nevinná a Treason. Big Boss sľuboval vydanie CD niekoľkým kapelám, a vyzeralo to nádejne, ale nakoniec vydal len Testimony. Myslím, že mu to finančne nevyšlo ako plánoval tak od projektu ustúpil.
S vydaním v Night Sky si bol spokojný? Vaše nahrávky sa dnes už fakticky nedajú vôbec zohnať.
Bol som rád, že sa o to niekto postará, a kazety a Cdčka sa vypredali. Ani mne neostali žiadne. Keby som vedel, dáme spraviť viac, ale štúdio stálo hodne, tak sme neboli zrovna pri peniazoch.
V Azathoth sa vystriedalo pomerne veľké množstvo hudobníkov ako Demogorgor či Vidar z Ethereal Pandemonium alebo Grom z Orkrist. Ako došlo k spojeniu s týmito dnes už pomerne známymi menami domácej scény? Postavil sa Azathoth niekedy na koncertné pódia?
Azathoth v pôvodnej zostave koncertoval docela dosť, aj keď väčšinou len na Slovensku a v Čechách. Skončilo to podobne ako Necrotos: bubeník odišiel (oženil sa a rozhodol sa venovať rodine) a náhradu som nenašiel. Až po pár rokoch som sa rozhodol to skúsiť znova, keď som zistil, že moji kamaráti z iných skupín na Azathoth spomínajú v dobrom. Tak som pár z nich ukecal a v novej zostave sme odohrali pár koncertov a začali nacvičovať program na nový album.
Album Churchburner nikdy nevyšiel i keď sa podľa dostupných informácií nahrával. Prečo došlo k rozpadu Azathoth?
Žiaľ, Azathoth nebol v tej dobe moja priorita, spieval som v Sighisoare a ostatní členovia mali vlastné kapely. Tak to nejak vyšumelo do stratena. Aj keď teraz ľutujem, že sme nenahrali aspoň demo. Pred pár rokmi som nahral jeden song, ale hudba je len z počítača.
(Fotka skupiny Sighisoara z albumu Cesta zatratených duší pozn. red.)
Ja osobne si pamätám tvoje pomerne akčné vystúpenie so skupinou Sighisoara v DK Dúbravka. To bolo niekedy v prvých rokoch nového milénia. Ako boli tvoje životné osudy po skončení hudobných aktivít? Ako z odstupom rokov hodnotíš materiály, ktoré po tebe ostali či už v skupine Necrotos alebo Azathoth?
Heh, akčné to je dobre diplomatický popis… Sighisoaru som opustil v 2008, keď som sa odsťahoval do Čiech. Hudobne som sa sústredil na techno a rave produkciu, hral som s niekoľkými soundsystemami, a tiež ako psytrance DJ.
Ale keď si Česi zvolili za prezidenta Zemana, tak som si uvedomil že to nie je krajina v ktorej chcem zostať a emigroval som do Írska, kde si šťastne žijem dodnes.
Keď z odstupom času počúvam moju hudbu, je mi ľúto, že som neurobil viac, pretože potenciál je oveľa vyšší než som dosiahol v tom čase. Ale je to stále počúvateľné , aj keď v súčasnosti počúvam minimum metalu (Dimmu Borgir hlavne, a pár ďalších vybraných vecí…)
Ďakujeme za rozhovor a štandardne na záver nechávame priestor na Vaše posledné slová.
Keďže nie som ženatý, môžem si dovoliť mat posledné slovo. Dúfam že sa metal zas dostane do povedomia trochu viac. Keď som bol pred pár rokmi na Slovensku, kamaráti ma pozvali na koncert do Camelu a to publikum bolo fakt patetické. Vidím, že BabyMetal žnú úspechy, tak… Snáď?