Bratislavskú skupinu Krolok nie je nutné predstavovať. Za svoju trinásť ročnú existenciu zapísala svoje meno do histórie domáceho, ale aj zahraničného undergroundu výraznými písmenami. Skupina patrí medzi tých pár „vyvolených“, ktorých hudbu poznajú aj za hranicami domácej scény. O histórií, ale aj aktuálnych plánoch do budúcnosti sme sa porozprávali s HV.
Zdravím ťa HV. Keďže si veterán domácej scény moje prvé otázky budú smerovať k tvojím začiatkom. Začínal si v Helcaraxe. Ako si spomínaš na tieto časy? Aké skupiny ťa v tomto období ovplyvnili?
Myslím, že to bolo niekedy okolo roku 2002 kedy ja a Adam (Remmirath & Malokarpatan) sme sa rozhodli, že si založíme spoločný projekt. Boli to naše prvé pokusy, ktoré sme okolo roku 2003 pretavili do prvého spoločného dema. Spomínam si na to s nostalgiou, pretože v tých časoch sme black metalom doslova žili. Tak ako takmer každého ma do veľkej miery ovplyvnili kapely zo Škandinávie ako napr. Burzum, Enslaved, Immortal, Mayhem, Satyricon alebo Kvist. Potom nesmiem zabudnúť na Master’s Hammer alebo Root, na západ od nás Abigor alebo Summoning, z Poľska Graveland alebo z východu kapely ako Anubi, Nahash a Poccolus. Je toho naozaj veľa a nemalo by moc veľký zmysel ich tu všetky rozpisovať.
Keď sme pri Helcaraxe, neobjavilo sa na aktuálnom albume Funeral Winds & Crimson Sky aj niekoľko starých riffov z druhého dema?
Áno, bola to jedna skladba z ktorej som si zobral prvé tri riffy, konkrétne Unveiled Subterranean Treasures bola prerobená pre druhý album Krolok. Keď som si skladby po rokoch púšťal z kazety, ktorá mimochodom vyšla v reedícii cez Unholy Pagan Fire zine tak mi to prišlo ako dobrý nápad, pretože skladba podľa môjho názoru mala potenciál a po jej opätovnom prehratí vhodne doplnila celkový koncept albumu. Ľudia si to častokrát mýlia s Path to the Haunted Ruins kde som si len prepožičal názov (na deme sa jedná o ambientnú skladbu).
Ako vlastne vznikol nápad založiť Krolok? Chýbalo ti v tej dobe popri hraní v Remmirath niečo striktne black metalové?
Vystihol si to takmer do bodky, Remmirath sa stále viac a viac ponáral do experimentálnejších vôd a moje riffy sa akosi doň nehodili. Preto som si ich postupne nahrával do počítača a po debate s Temnohorom, kedy sme sa bavili o spoločnom splite mi práve prišlo na um založiť si vlastný projekt. Čiže práve split s našim dlhoročným kamarátom stál za zrodom vtedy ešte len projektu Krolok.
(rok 2004 obdobie Helcaraxe, foto na Plaveckom hrade – pozn. red.)
Debutový album Flying Above Ancient Ruins vyšiel asi v dvanástich reedícia od svojho vydania v roku 2017. Ako vlastne vznikal tento album? Čerpal si aj zo starších nápadov ako v prípade jeho nasledovníka Funeral Winds & Crimson Sky?
Debutový album vznikal spontánne a v mojom klasickom pomalom tempe. Prvé skladby boli skomponované niekoľko rokov pred ich vydaním. Dve sa objavili na nahrávke At the End of a New Age, ktorá mala byť niečo ako promo pred vydaním plnohodnotného albumu. Ale ak narážaš na to či bola nejaká skladba prerobená ešte zo starších čias tak nie, všetky skladby boli primárne vytvorené pre debutový album. Tých reedícií je naozaj dosť. V čase kedy bol album vydaný nebol Krolok ešte príliš známy v undergrounde, preto úplne prvé edície boli vydané v menších limitkách, až postupom času som zaznamenal väčší záujem o moje nahrávky, čo spôsobilo fakt, že to potom vyšlo v mnohých reedíciách.
Nie každému sa podarí nadviazať na úspešný debut. Tebe sa to v prípade Funeral Winds & Crimson Sky podarilo. Aké boli ambície pri druhom albume?
Pri druhom albume to bolo presne naopak, skladby vznikali v pomerne rýchlom tempe. Neviem či sa dá hovoriť o nejakých ambíciách, ale tom čase (jeseň 2020) mi zomrel otec, to bol žiaľ najväčší impulz ktorý ma nakopol, pretože otec patril k mojim najväčším fanúšikom. Preto bude mať Funeral Winds & Crimson Sky vždy v mojej diskografii špeciálne miesto. Ak by som ho mal porovnať s jeho predchodcom tak kompozične bol vytvorený na oveľa primitívnejšej báze, kde som vynechal mnou klasicky zaužívané postupy v podobe akustických gitár. Zaznamenal som naň aj niekoľko zmiešaných ohlasov, ale tak to už žiaľ býva. Tretí album bude zas úplne o niečom inom…
Na prvých materiáloch si sa zameriaval skôr na tradičné black metalové témy z ktorých vyčnievali hlavne inovatívne poňatý vampirizmus z jeho starých filmových podobách. Kedy prišiel nápad prepojiť túto tému s black metalom?
Na to si už presne nespomínam, ale vždy sme boli fanúšikmi filmu od Romana Polanského s názvom Ples upírov. Jedná sa paradoxne o paródiu, ale tento film má tak silnú atmosféru doplnenú navyše o skvelú hudbu od Krzysztofa Komedy. Preto som mal hneď jasno, ktorým smerom by sa mali texty uberať. Tento film navyše môže za názov Krolok, pretože postava Gróf Krolock bol jeho hlavný upír.
Nedá sa mi neopýtať. Pôvodný Nosferatu od Friedricha Wilhelma Murnaua (1922) či remake verzia od Wernera Herzoga Nosferatu – Fantom noci (1979)?
Dve úplne odlišné verzie, ale obidve silno atmosférické. Remake od Herzoga som mal možnosť vidieť na veľkom plátne a bol to naozaj zážitok. Osobne nemám moc rád hodnotenia tak by som sa v tomto prípade zdržal hlasovania.
Krolok a Osmose Productions. Ako vznikla táto spolupráca? Poodhaľ nám fungovanie v takomto veľkom labely. Čo všetko zabezpečuje pre skupinu a aké z tohto zväzku vyplývajú povinnosti pre Vás ako skupinu.
Bol to myslím rok 2021 kedy som posielal hromadný mail vydavateľstvám a ponúkal im svoje vydania do distribúcie. Na druhý deň sa mi ozval Hervé s ponukou spolupráce s Osmose Prod., keďže práve toto vydavateľstvo stálo za nespočetnými kultovými vydaniami v 90-tych rokoch tak mi jeho ponuka prišla ako dobrý nápad. Štandardne sa postarajú o náklady na nahrávanie a promo, navyše majú dosť prostriedkov na pokrytie merchu. Čiže v tomto to beriem ako veľkú výhodu patriť práve pod ich krídla.
Sám si v minulosti riešil malé vydavateľstvo Krologh Productions či aktuálne Into the Night. Chcel si mať vydavateľskú slobodu popri veľkých labeloch v ktorých Vám vychádzajú vydania? Má domáca scéna vôbec potenciál na predaj nosičov?
Bol to taký môj malý sen mať jedného dňa vydavateľstvo. Začalo to demom Smrť pútnikova, potom to bol myslím český projekt Holomráz s demom Ocelové město a históriu Krologh Prod. uzavrelo demo Skryté brány do neznámych svetov… od jednočlenného projektu Toreva. Pri Into The Night sa primárne zameriavam na svoje vlastné nahrávky, ktoré boli dlhší čas nedostupné. Za tie roky vyšlo kopec reedícii či už na CD, kazetách alebo LP pre kapely ako Temnohor, Krolok, Remmirath, Malokarpatan alebo Stangarigel. Pri takmer všetkých vydaniach som spolupracoval s Petrom z Hexencave Prod., ktorý je už tak isto na scéne dosť dlhú dobu a je zodpovedný za nespočet vydaní prostredníctvom jeho labelu.
Keďže máš za sebou veľa zahraničných koncertov či už s Krolok či Malokarpatan ako vidíš túto situáciu doma? Približujeme sa k zahraničiu alebo máme stále čo doháňať?
Na Slovensku sme hrali len sporadicky či už to bolo buď s Malokarpatanom alebo s Krolok. Nemyslím si, že by situácia u nás bola extrémne odlišná, ale v zahraničí je ten prístup podľa mňa profesionálnejší. Všetko musí ísť načas a potrpia si na detailoch. Ale je to čisto len môj subjektívny pohľad, ono všetko je to o ľuďoch a ich prístupe.
Ako je to s Vašimi nahrávkami aktuálne? Pripravuje sa niečo nové? Kam sa posunie Krolok v budúcnosti?
Ako som možno trošku predostrel vyššie v jednej z odpovedí tak chystám tretí album s pracovným názvom Hričov-Súľov-Lietava. Bude to prvý album odspievaný v rodnom jazyku. Skladby budú dlhšie a kompozične prepracovanejšie ako tomu bolo pri druhom albume. To je asi zatiaľ všetko čo môžem prezradiť.
Ďakujeme za tvoj čas, posledné slová patria tebe.
Vďaka za prejavený záujem a pozdravujem všetkých fanúšikov Besu!