Minulý rok začal kolega Mythago so zaujímavým konceptom článkov, ktorý nazval jednoducho demokútik. K jeho pokračovaniu sa dostávame až po vyše roku a tentokrát by som rád predstavil niekoľko demáčov z domácej scény. Ide o môj osobný výber menej nápadných nahrávok, ktoré považujem za dobré pripomenúť čitateľom Besu.
Remmirath – Smrť Pútnikova (2005)
Žáner: black metal (experimental?)
Label: Krologh Productions / Ravenheart / Hexencave
Typ nahrávky: CD-R / MC / re-release CD
Doba trvania: 17:11
Remmirath nie je na Slovensku zas tak neznámym pojmom, avšak omnoho viac pozornosti sa dostalo kapele Malokarpatan, ktorá pozostáva z hlavných protagonistov Remmirathu – HV a AS. Demo Smrť Pútnikova doteraz považujem za jednu z nadpriemerných slovenských black metalových nahrávok. To čím sa vždy Remmirath odlišoval a vlastne aj odlišuje je špecifický zvuk a zmysel pre melódie alebo disharmónie. Demo je poprepletané ambientnými zvukmi a elektronickými vsuvkami a intro otvára časť z filmu Ples upírov z roku 1976, kde figuruje postava gróf von Krolok.
Nahrávka pozostáva zo štyroch skladieb, no v skutočnosti sú len dve plnohodnotné, zato však majú viac ako osem minút. Rovnomenná Smrť Pútnikova je na svoje roky a slovenské pomery dosť experimentálnym zjavom. Intermezzo Ozveny stredoveku sú zas akousi snahou hrať na clean gitare s poriadnou ozvenou grotesknú podobu oného stredoveku. Pieseň Jesenné ríše karmínových bobulí a burín sú atmosférickým black metalom par excellence a v závere prechádza do pomalého, priam prog rockového outra, na čo nadväzuje aj elektronický záver dema s názvom Sen. Remmirath je skrátka svojská záležitosť a nie každý si tejto kapele našiel cestu, čo potvrdil aj kolega NKH v jeho recenzii na ich posledný vydaný album.
Tento rok sa dostalo k znovuvydaniu dema Smrť Pútnikova v domácom vydavateľstve Hexencave. Vypočuť si ho celé môžete na oficiálnom bandcampe kapely.
Imperium – Preludium (2008)
Žáner: black metal
Label: žiadny
Typ nahrávky: CD-R
Doba trvania: 16:19
Východoslovenský black metal Imperium datuje svoje prvé demo Preludium na leto 2008 a 16 minút hracieho času nám prináša päť kratších, no plnohodnotných skladieb. Obal albumu popravde zaujme hneď aj svojou minimalistickou štylizáciou štvorice sekier na „emperorovskom“ štíte a teda pozrime sa v skratke ako to Imperiu išlo s ich prvou nahrávkou.
Zvuk nosí tento demáč poriadne undergroundový, napriek tomu ale môžeme zreteľne počuť gitarové melódie, ktoré sú preň charakteristické. Intro nás naladí zvukmi bitky v pozadí, čo veľmi dobre korešponduje so surovou podobou black metalu, ktorý nasolia východniare hneď v prvej skladbe. Na prvé demo je táto nahrávka kompozične dosť vyzretá a myslím, že zmeny tempa a melodiky, ktoré sú tu dominantným hudobným prvkom sú na veľmi dobrej hráčskej úrovni. Vo výslednom mixe mierne zanikajú bicie, keďže gitary tu majú poriadne masívny a ostrý zvuk a k tomu ešte dodám, že miestami to znie ako poľský black metal z 90. rokov. Prostredná pieseň From Swamps je asi najlepšou z celého materiálu, v nej nachádzame toľko rôznych nápadov a riffov, že sa mi to až nechce veriť. Myslím, že táto nahrávka si jednoznačne zaslúži pozornosť domácej scény, vypočuť si ju môžete na tomto odkaze.
Proglas – DCCCLXIII (2009)
Žáner: black/thrash metal
Label: žiadny
Typ nahrávky: CD-R
Doba trvania: 28:50
Nasledujúci text je skrátená forma recenzie, ktorú som napísal a publikoval 9. Augusta 2010, v lete kedy vznikol Bes webzine.
Tak ako aj ostatné počiny, aj demo DCCCLXIII z roku 2009 je vlastným vydaním kapely Proglas, ktorá doteraz nepodpísala zmluvu so žiadnym labelom. Po prvých dvoch demách kapela tento krát vsadila na slovenské texty a musím povedať, že to bol krok vpred a u mňa si tým získali veľké plus. Názov albumu nesie rok, a to nie hocijaký, pretože rok 863 je významnou udalosťou v našich dejinách, kedy na naše územie prišli bratia Cyril a Metod.
Prejdime teraz k hudbe, ktorá je naozaj rozmanitá a je zmesou minimálne dvoch žánrov a tým su black a thrash metal. Vo veľkej miere je cítiť melodické gitary a technické vsuvky, ktoré Proglas odlišujú od klasického black metalu. Demo nesie spolu šesť piesní a ako prvou je skladba Pogrom, ktorá začína pomalým melodickým tempom, až kým sa nedostane k pasáži, ktorej dominuje basgitarová vyhrávka. To sa však rýchlo zmení a nasleduje obmena za rýchle gitary a veľmi slušne zvládnuté sólo. Druhá skladba s rovnomenným názvom DCCCLXIII, má energický rýchly a pekný black metalový nástup, čo však zvýrazňuje epické črty tejto skladby (tak ako je samotný názov), je dvojhlas gitaristua basáka, ktorým sa stáva nahrávka zaujímavejšia. Nasledujúca tretia skladba Falanga je technickým vyčíňaním gitary, teraz by som však použil známu vetu, že niekedy je menej viac, a príliš technicky presycovať hudbu niekedy nemusí mať dobrý konečný efekt. Názov Vogastisburg, ďalšej historicky významnej udalosti, nesie v poradí štvrtá skladba. Thrash metalový začiatok tejto piesne v podaní melódií a technických prvkov gitár vystrieda stredné tempo blackovej atmosféry doprevádzané hymnickými výkrikmi.
Čo možno zaujme poslucháčov technicky prepracovanejšej hudby a nie ortodoxných black metalistov je výborná práca s gitarou. Vokál sa pohybuje v medziach priemerných, pozitívom spevu je už spomínaný dvojhlas. Piata skladba Večný boj, znova nesúca sa v strednom tempe má melodicko black metalový charakter, postupne však prichádzajú prechody medzi pomalšou pasážou a rýchlou klepačkou v podaní bicích, ktoré znova doprevádza technická gitara. Posledná skladba Brány Lesov Strachu, zaujme najmä prekrikovaním sa vokalistov, čo však chýba tejto piesni, tak ako aj celému albumu, je odľahčenie od pretechnizovaných prvkov.
Hudbu Proglasu som mal neskôr vždy rád a popravde som sa aj čudoval, že si ich technicky poňatý melodický black/thrash metal nenašiel viac fanúšikov. Naživo sme ich mohli vidieť na niekoľkých akciách, vrátane mojich Noc Besov, napríklad tu.
Warxath – When Stars Begin to Fall (2010)
Žáner: black metal
Label: Tryzna Productions
Typ nahrávky: CD-R
Doba trvania: 15:48
Autorom recenzie na demo Warxath je NKH Ktorý ju vypublikoval 8. Augusta 2010, teda dva dni po mojej recenzii na Proglas. Nasledovné riadky sú skrátenou formou jeho textu.
Ak mám na úvod podať základnú charakteristiku, musím povedať, že Warxath nezaprie istú podobnosť s Ancestral Volkhves, no znie o čosi viac „švédsky.“ Predovšetkým prvé dve piesne (Anno MMVI a Illumination) nám ponúkajú štýl pomerne blízky „Ancestral-u“, teda rýchly melodický black s našľapanými bicími a využitím zdvojených gitarových melódií, a ak som spomínal švédsku scénu, snáď obstojí porovnanie s kapelami ako Dawn, Vinterland alebo Mörk Gryning. Zmenu prináša posledná pieseň (Midnight Pain), ktorá začína akustickým introm a ďalej sa nesie v pomalšom tempe. Aj ona je však založená na podobných melodických postupoch ako zvyšok materiálu, takže celkový ráz dema skôr dotvára, akoby ho rozbíjala.
Bicie zabezpečuje, ak sa nemýlim, automat, ktorý je dobre rytmicky zvládnutý a dobre zakomponovaný do výsledného zvuku. Hudba je postavená na dlhších gitarových melódiách bez výraznejšieho využitia disharmonických prvkov, a podobne ako u spomínaných švédskych kapiel aj tu je poznať ľahký náznak vplyvu heavy metalu či melodického deathu. Gitary po technickej stránke predstavujú slušný štandard žánru, no bez nejakých vyslovene technicky náročných pasáží, akými sa zvykla svojho času prezentovať napríklad ďalšia švédska ikona Dissection. Blackový vokál, pri ktorom bolo do veľkej miery použité skreslenie, je chvíľami efektne doplňovaný čistým spevom.
Forma prezentovaná na tomto debute teda nie je nijak nová, ale nemáme tu pred sebou žiadnu lacnú kopírku či bezduchý výpredaj – technicky aj kompozične je všetko primerane zvládnuté, melodicky zaujímavé riffy na seba logicky nadväzujú, čo vytvára príjemne počúvateľný celok. K spokojnosti chýba len nejaký prekvapujúci a svojský prvok.
Napísal: S.
2 thoughts on “Demokútik II – Prachom zapadnuté demá slovenského black metalu”