Čo vznikne, keď vykradnete kabinet učebných pomôcok základnej školy, k tomu prihodíte pár zvieracích kostí, ľudské lebky z miestneho cintorína a bicie od starej Sepultury? Debutový album Goatcraft Spheres Below (2020). Pridajme k tomu samozrejme aj mierny fanatizmus, pár hororových samplov a jedny husté mexické fúzy, za ktoré by sa nehanbila ani generácia Štúrovcov. Dosť bolo ale srandy, ide o vážne veci! Goatcraft som mal možnosť vidieť nedávno na death metalovej akcii na Dunaji. Report sme Vám samozrejme priniesli na našich stránkach tu. Dnes sa pozrieme na debutový album Spheres Below, ktorý v domácich kruhoch v čase vydania narobil mierny rozruch. Pre tých, ktorý nepoznáte hlavného protagonistu pod pseudonymom D., prípadne Demolator, Demolatus či Hrabě Sak odporúčam vypočuť si všetko, kde sa prejavila jeho hudobná kreativita. Od Svarthat (recenzia tu), Gates of Ptulah, Demolizer až po Goatcraft.
Goatcraft ako skupina vznikla v roku 2012 a po pár demáčoch a jednom celkom vydarenom EP Όλεθρος (2016) prišiel na svet Spheres Below. Album ako prvý oficiálne vydali In League with Satan Productions, ale ďalších vydaní sa dočkal aj v Hexencave Productions, Filth Junkies Records či Necroeucharist Productions. Mamutia spolupráca labelov zabezpečila fakt, že sa tento album objavil skoro v každej domácnosti od Bratislavy až po Kráľovský Chlmec. Materiál obsahuje 11 skladieb v rozsahu 45 minút, takže poslucháč dostane plnohodnotnú dávku chorobného black/death metalu. Na albume sa nachádza aj niekoľko intier, ktoré udržujú nadstavenú latku dekadencie a bublajúcej atmosféry. Áno dnes to bude dosť kvetnaté a plné metafor, nakoľko slovenská scéna nezažíva momenty ako je tento. Album nasiaknutý death metalom z minulého storočia v kombinácií s poriadne zlovestným black metalom sa na domácej scéne veľmi často nevidí. Na podobné veci sme skôr zvyknutí zo zahraničia, nakoniec tento trend „návratu do minulosti“, udáva rytmus dnešného undergroundu. Nebyť D. a jeho kumpánov, domáca scéna by sa asi navždy utápala v spomienkach na plné kulturáky a zašlú slávu slovenského death metalu. Nechcem byť zlý, skôr to berte ako konštruktívnu kritiku, nakoľko poriadne špinavých, spráchnivený nahrávok sme tu mali dostatok, naposledy v začiatkoch 90 rokov. Určite môžeme spomenúť skupiny a albumy ako Amorbital Crystal Rhapsody (1996), Acoasma Lost in Personal Hell (1996), Dementor Morbid Infection – Chorobná nákaza (1993), či Nailed Nazarene Hosanna Tibi de Profundis (1993). Nebyť však súčasných Death Karma, Goatcraft prípadne ešte bratislavských Funus, domáci poslucháč by musel dookola otáčať staré magnetofónové pásky.
Spheres Below začína s úvodným hraným introm Nekromanteion plynulo nadväzujúcim na The Obsidian Halls. Starý, páchnuci death metal podladený na úplné dno s klincovačkami z konca 80 rokov. Do toho štekajúci murmur s nárekom trpiacich duší a občasné sample výbuchov a búrky. Celkovú produkciu od nahrávania, mixovania až po mastering spáchala „svätá trojica“ Porenut, Svarthen a Demolator. A je to rozhodne cítiť, keďže Spheres Below načrel poriadne hlboko do útrob undergroundu. Toto je samozrejme jedno z veľkých pozitív tohto albumu. Nasledujúca skladba Kolossal Katastrophic Kollapse je len dôkazom toho, že ak sa spojí vynikajúci zvuk, záhrobná atmosféra s kreatívnym umom hudobníkov, tak to musí skončiť jednoznačne úspechom. Hudobne album ponúka zmes klasického old school death metalu, štipku black metalu, rýchle thrashové rytmy, až po punkový feeling Motörhead či Venom. Krásnym príkladom je skladba Putrid Stench of Existence. Rýchle thrashové riffy, dravý punkový rytmus až po death metalový záver. Rozhodne chlapci nezaprú ani svoj vedľajší projekt Demolizer, ktorý je tu citeľne počuť tiež. Bystré ucho poslucháča započuje dve veci. Jednou sú nepresné bicie, ktoré nestíhajú nadstavené tempo skladby. Tento nedostatok sa objavuje aj v iných skladbách. Druhou je rozumne ukrytý kláves, ktorý sa na albume objaví iba niekoľkokrát, aby zbytočne nerozbíjal „atmosféru smrti“ celej nahrávky.
Po krátkom intre prichádza siedma skladba The Beast of Hell. To už sa nachádzame v druhej polovici albumu. Skupina ukazuje ďalší inšpiračný zdroj, a to kanadské Blasphemy. Nakoľko začiatok je ako vystrihnutý z legendárneho albumu Fallen Angel of Doom…. (1990) konkrétne skladby Ritual. Mne osobne to veľmi nevadí nakoľko Blasphemy mám veľmi rád. O žiadnom lacnom kopírovaní tu samozrejme nie je reč. Do konca albumu sa dočkáme ešte dvoch dlhších skladieb ako Horrendous Light a The Devil’s Splendour, ktoré nevybočujú z nadstaveného štandardu.
Spheres Below síce neprináša nič nové a ani revolučné. Z hľadiska domácej scény však ide o album, ktorý svojim spôsobom predstavuje unikátnosť. Unikátnosť v tom, že nič podobné tu nikto nehrám a tak skoro ani hrať nebude. Skupina hudobníkov okolo hlavnej tvorivej osobnosti D. vytvára svet bezbožného kacírstva, nekromancie, satanizmu, vykopávania hrobov undergroundu s fanatizmom im vlastným. A to sa cení, hlavne keď to robia úprimne a dobre ako tento album!
Hodnotenie: 7/10
Napísal: Blutkrieg
English overview
On their debut album, the band Goatcraft from Bratislava, showed us how honest old school black/death metal should sound, from the visuals to the music. Spheres Below doesn’t bring anything new or revolutionary. However, from perspective of the domestic scene it is in its own way a unique album. Uniqueness meaning that no one else is playing anything like this around here, and I suppose they won’t be anytime soon. A group of musicians around the main creative personality D. creates a world of unholy heresy, necromancy, satanism and digging up the graves. Just good old school underground fanaticism. If you enjoy this sort of stuff and you are looking for an album sounding like straight from the 80’s, the Spheres Below is the way to go.
1 thought on “Goatcraft – Spheres Below (2020)”