Začiatky slovenského black metalu

Dnešný článok bude výnimočný, nakoľko zoberie nášho čitateľa z hľadiska retrospektívy najďalej. Vrátime sa na časovej osi do začiatku 90. rokov. Na našich stránkach sme sa v úvode venovali komplexnej histórií slovenského undergroundu v samostatnom článku, kde sme chronologicky spomenuli najpodstatnejšie skupiny a nahrávky. Z tejto iniciatívy vzišla séria troch článkov rozoberajúca slovenský pagan black metal. Jednotlivo sme sa venovali niektorým albumom a skupinám formou samostatnej recenzie, demokútikov, či spomienkových rozhovorov. Tých bolo nakoniec dosť a pokryli skoro celú domácu scénu. Dnes by som sa rád vrátil k úplným začiatkom, pomyselným koreňom black metalu u nás. Článok rozdelím do dvoch kapitol. V úvode sa povenujem skupinám tzv. prvej vlny black metalu, v druhej plynulo prejdem do druhej polovice 90. rokov, predstaviteľov tzv. druhej škandinávskej vlny. Skupín tu nebude veľa, nakoľko slovenský black metal bol v tomto období pomerne okrajová záležitosť a to aj napriek faktu, že domáci underground zažíval svoj najväčší rozmach.

 

Pred bránami temnoty

Odkaz prvej vlny proto-black metalu teda skupín ako Venom, Bathory, Tormentor, Celtic Frost, či Mercyful Fate zasiahol začiatkom 90. rokov aj naše končiny. Česká republika ako jeden z pokračovateľov spoločného štátu začala s podstatne lepším štartom. Záujem o nové vetvy heavy metalu tu bol pomerne väčší ako u nás doma. Za všetky skupiny a je ich naozaj veľa, môžeme spomenúť legendárne mená ako Törr, Moriorr, Root, Amon či Master’s Hammer. Naše končiny v tej dobe ovládol hlavne death metal. Skupín bolo naozaj tak veľké množstvo, že sa dodnes represujú a archivujú rôzne zabudnuté demo snímky. Pamätníkov na tieto časy je veľa a fanúšikovská základňa z tých dôb stále existuje v hojnom počte. Našli sa však aj takí, ktorí nasledovali odkaz nového smeru a o nich budú tieto riadky. Nerobili tak často vedome s cieľom vytvoriť nový žáner – black metal, jednoducho len tvorili hudbu, ktorá ich bavila a tak nepriamo zaznamenali istý vývojový krok jedného hudobného smeru. Bratislavská skupina Toxic Trash, ktorú v nasledujúcich riadkoch rozoberieme si v našom rozhovore spomína na túto dobu nasledovne:

„My sme nikdy nikde nikomu nepovedali, že to je black, či thrash či black/thrash metal. Ja som od nepamäti počúval aj Motörhead a vždy som sa držal výroku Lemmyho, že je jedno, či hráš black či thrash, lebo vždy je to rockenroll. Nikdy som nebol priaznivcom škatuľkovania žánrov, tak ako som počúval black od Venom, či thrash od Kreator, tak som si vypočul aj Iron Maiden, či Helloween. Hudbu som počúval každý deň…každý boží deň a furt. Začínal som tvrďarinou a končil medokýšom napríklad od Helloween, či Running Wild. Bral som to skokom naprieč celým metalovým spektrom. Ale hrať sme v tej dobe chceli tvrdo a aj rýchlo… cítiť tam naše vzory tej doby samozrejme. Aj teraz, keď hrám na gitare, tak hrám stále to isté, aj nový program, čo som gitarovo zložil do základnej mustry, je stále ten štýl.“

 

Toxic Trash – Corpse Death

Toxic Trash vznikajú začiatkom 90. rokov v Bratislave. Ovplyvnení heavy metalom 80. rokov, britskou legendou Venom, či nemeckým Kreator začínajú skúšať prvé skladby. Mladícka energia pretaví hudobný potenciál do jediného debutového albumu Corpse Death (1991), vydaného na vinyle v neuveriteľnom počte 5000 kusov. Materiál predstavuje deväť skladieb surového thrash metalu s prvkami black metalu v dobrej kvalite. Produkcia je celkom slušná s nostalgickým analógovým zvukom. Jemne skreslený spev zlovestne reve slovenské texty. Gitara stupňuje v pomalých úvodoch atmosféru ako prvý Samael, aby sa následne rozbehla v thrashovej zbesilosti. Nečakajte klasické klepačky, či typické prvky neskoršieho škandinávskeho black metalu. Skôr rýchlejšie tempá a dravé riffy z ktorých cítiť rýdzu mladícku energiu. Ako sa nahrával album nám odpovie frontman Martin.

„Nahrávanie bolo v podstate úplný krok do neznáma. V dnešnej dobe, alebo inak my sme tam prišli ako mladíci, ktorí – ako ja – ešte nemali ani 18. Úplní, neskúsení a možno trochu naivní. Nebudem teraz vyplakávať nad tým všetkým. Samozrejme v tej dobe bez žiadnych skúseností hoci aj s demom, som rád, že to vôbec dopadlo ako dopadlo. Nahrávali sme podklady traja naraz, bicie, gitara a basa. Potom na stopy druhá gitara a rev pekla ako som vtedy nazýval svoj nechcem povedať spev. A ešte malý detail, neviem či to vôbec bolo profi štúdio…skôr demo ako profi.“

Po nahratí albumu a niekoľkých koncertoch hlavne na Morave dochádza k rýchlemu zániku skupiny. Existencia Toxic Trash bola krátka, no vyvrcholila v jeden ucelený, reprezentatívny album, ktorý nám aspoň takto dokumentuje začiatky 90. rokov na Slovensku. Mladícka energia hrať „tvrdú muziku“ veľká dávka úprimnosti a povedzme „metalový duch východného bloku“ robí s Corpse Death nadčasovú nahrávku.

 

Necrotos – Fire and Ice

Osud Necrotosu bol odlišný ako v prípade Toxic Trash. Séria demosnímkov rôznej kvality od čisto garážových záležitostí ako úvodné demo Zatmenie mesiaca v splne (1990) až po štúdiovo nahraté demo Fire and Ice (1991) reprezentovala postupný vývoj skupiny. Necrotos vznikajú v závere 80. rokov a časovo preskakujú všetkých adeptov na pomyselné prvenstvo v histórii domáceho black metalu. Tak ako v prípade Toxic Trash jednoducho hrajú to, čo ich baví a priamo ovplyvnení skupinami ako Venom, či Kreator formujú nový žáner. Oproti Toxic Trash však pritvrdzujú v lyrických témach a black metalové elementy sú podstatne viditeľnejšie. K príchodu do skupiny sa nám v našom rozhovore vyjadril spevák Lomipliaga.

„Metalová scéna bola veľmi silná. Zo strednej školy si pamätám, že trieda bola rozdelená pol na pol na metalistov a depešákov. Moja prvá kapela sa volala Stresfaktor (a musím priznať, že názov bol výstižný), no bubeník mal iný hudobný vkus, tak ma zoznámil s chalanmi z Necrotosu, ktorí boli len dvaja – bubeník a gitarista, s ktorými sme si fakt sadli, tak som sa k nim pridal… Necrotos stvoril gitarista Igor (Valihnev) a ja som sa ku kapele pripojil až potom, čo (len vo dvojici s bubeníkom) nahrali prvé demo.“

Fire and Ice ponúka melodický thrash metal s black metalovými postupmi a feelingom. Vokál je jasnejší a zrozumiteľný ako v prípade Toxic Trash. Jednotlivý členovia si dávajú prezývky (Valihnev, Lomipliaga, Drvidus, Miesizlo) a obaly demáčov pripomínajú skôr dnešné black metalové nahrávky. Čo však zaujme je pochmúrna atmosféra, živelná energia a viaceré gitarové postupy, ktoré odkazujú na tvorbu black metalových kapiel prvej vlny. Na albume sa dočkáme aj technickejších pasáží či gitarových sól. Zo skladieb môžem vyzdvihnúť Novilium, či Nekromantia. Ak ste ešte nemali možnosť počuť Fire and Ice rozhodnem odporúčam. Nejde len o akýsi povinný demo zárez v histórií skupiny, ale prepracovaný materiál s veľkým potenciálom. Skupina po rozpade ešte vydala kompilačný materiál ako debutový album Ante Portas Tenebrum (1999), išlo však len o remastrované verzie predchádzajúcich nahrávok. K zániku Necrotos sa nám vyjadrí Lomipliaga.

„Bubeník sa rozhodol odísť do Acheron, takže sme hľadali náhradu. Neúspešne. Potencionálny bubeník Blacky, ktorý mal podobný hudobný vkus ako ja (v tej dobe som počúval Gathering, Paradise Lost, My Dying Bride) chcel skúsiť doom metal. Tak sme založili Azathoth.“

Tam kde jedna kapitola končí, druhá začína. Jej meno je Azathoth a nesie sa v doom/black metalovom razení. To je však už cesta, ktorú dnes mapovať nebudeme nakoľko black metalových elementov v tvorbe Azathoth nájdeme naozaj veľmi málo. Prvé skupiny z domácej scény po krátkej existencií končia a ostali nám po nich pamätné a bohužiaľ celkom zabudnuté vydania. Pomyselnú pochodeň bratislavského undergroundu preberá  michalovský Nemrael a neskôr martinský Mystic Death. Na záver ešte pár slov z nášho rozhovoru s Adamom z Malokarpatanu, ktorý spomína na začiatky black metalu na Slovensku takto.

„O Necrotos som myslím prvýkrát počul v Sparku v roku 1999, kde bola v demorubrike Tuzemské podhoubí recenzovaná ich nahrávka Ante Portas Tenebrum, ktorá bola akýmsi polo-prerobením starých demokaziet s novo dohratými klávesmi a pod. O nejaký čas neskôr sa mi tiež do rúk dostala kniha Ohlasy písní těžkých od Petra Korála a Jaroslava Špuláka (ten bol vtedy tuším aj šéfredaktorom zaniknutého Big Bengu), ktorá encyklopedicky zoradila československé metalové kapely po rok 93, kedy pôvodne vyšla. Tam boli spomenutí tiež aj Toxic Trash, ktorí dokonca vydali plnohodnotný album, o ktorom som dovtedy nechyroval. Za počiatky slovenského black metalu som dovtedy považoval Nemrael a ich rôzne inkarnácie, nakoniec ale vysvitlo, že prvé základné kamene boli ešte o pár rokov skôr položené tu u nás v Bratislave. Vyslovene len z dosluchu som ešte počul o pár kapelách ako napr. Truhla, ktoré vraj boli štýlovo cca čosi podobné, iba sa nedochovali žiadne nahrávky. Aj keď sa nejedná o black metal, nedá mi ešte nespomenúť raritu Trójska vojna od Cerberus, čo je podľa mňa jeden z najlepších metalových albumov, aké u nás (ne)vyšli. Tá história okolo jeho vzniku je pomerne komplikovaná, tak odporúčam si to skôr vygoogliť. Vytiahli to ľudia okolo skvelého youtube kanálu Heavy Metal of Eastern Bloc a ja som to neskôr trocha spropagoval na našej FB stránke a aj na zopár zahraničných underground fórach, kde to zaujalo ľudí trebárs z Nemecka alebo Škandinávie, ktorí majú akýsi fetiš na túto éru metalu na východ od Nemecka. Česká scéna bola vtedy neporovnateľne väčšia a pestrejšia, ale je dobre pripomenúť si takéto naše miestne rarity, lebo niekedy ide o fakt zaujímavú hudbu. Ešte som si spomenul jednu zabudnutú nahrávku, o ktorej sme sa spolu pred časom bavili. Nikdy som to žiaľ nepočul, ale v jednom z čísel slovenského Metal Hammeru okolo roku 1995 bolo recenzované demo From the Soul od kapely Apocalypsa, ktoré štýlovo zaradili ako black/death. To je raritka, ktorú by bolo skvelé keby niekto vyhrabal. MH to zvozili ako bordel a kritizovali používanie zvukových efektov ako zvony a búrka, vraj zastaralé prežitky. Bola k tomu aj kapelná fotka, myslím traja členovia a jeden alebo dvaja mali tričká Slayer. Celkom by ma zaujímalo ako to znelo.“

 

Nemrael vs Mystic Death

Ak sa mám nostalgicky vrátiť k niektorej zo slovenských black metalových nahrávok z 90. rokov, bude to určite debutový album martinskej skupiny Mystic Death Voices from the Obscure World (1998) a Nemrael Tuge Rege Satanas (1996). Druhá časť nebude dáky pomyselný „battle“, ale porovnanie dvoch starých nahrávok, ktoré preveril čas. Spomienka na 90. roky, kedy sa kul black metal za horúca. S každou novou skupinou, prichádzala nová energia a pamätné nahrávky ako sú práve tieto. Písal sa rok 1998 a domácu scénu ovládal stále death metal. Metal Age však prišli s jedinečným vydaním debutového albumu Mystic Death, ktorý takpovediac zadefinoval druhú vlnu black metalu na Slovensku. Spevák Simargl si v našom rozhovore spomína na vydanie albumu nasledovne.

„S chalanmi s m.a.p. som bol kamoš už roky predtým ako sme začali hrať, istý čas som recenzoval albumy pre ich časopis. My sme neoslovovali žiadne firmy ohľadom vydania, išli sme si nahrať naše skladby do štúdia za vlastné prachy a m.a.p. nás oslovili či to nechceme u nich vydať. Povedali sme ok a bolo. Ohlasy, čo som zaregistroval zo zahraničia, boli vcelku pozitívne, neviem po tom čase, kde všade ho recenzovali, ale pamätám si Grécko, Nórsko, Fínsko, Maďarsko, Austrália, USA, no najviac nám zaimponoval gitarista s Root, ktorý nás v istom rozhovore, neviem presne pre ktorý časák, označil že sme jediná československá kapela čo hrá skutočný black metal. To si fakt vážim. Samozrejme odvtedy vzniklo na našom území množstvo lepších ako my.“

Z vizuálneho hľadiska Voices from the Obscure World obsahuje všetko, čo má mať. Pútavé logo, dobovú grafiku, klasické warpaint fotky. Oproti predchádzajúcim pokusom Nemraelu, Mystic Death posunuli celú koncepciu albumu cez hudbu, produkciu až po grafické spracovanie do úplne iných vôd. Produkčne sa tieto vydania nedajú porovnávať, nakoľko debutový album Mystic Death nie je záznam zo skúšobne, ale štandardná štúdiová záležitosť. Keď sa v tejto chvíli zamyslíme nad tým, aké ťažké a finančne náročné bolo v 90. rokoch nahrať album s kvalitným zvukom napr. v Exponente, až sa človek zhrozí. Nahrávacích štúdií nebolo veľa a tak väčšina nahrávok znie veľmi podobne, keďže boli robené na tom istom mieste. Dnešná, technicky vyspelá doba umožňuje nahrať akúkoľvek vec na domácom počítači do pol hodiny. „Vydanie“ takého albumu na bandcamp potrvá ďalších 15 minút. Stiahnutie hudby ďalších pár minút. Ak máme Spotify a podobné záležitosti, pár sekúnd. Dostupnosť black metalu sa stala desivá. Scéna sa zahltila kvantitou nad kvalitou. Tu sa však vraciame do 90. rokov kedy počúvať, prípadne tvoriť black metal vyžadovalo nemalé finančné prostriedky a energiu. Každopádne Mystic Death si dali tú námahu, nešetrili na financiách a tak máme k dispozícii album, ktorý osloví poslucháča aj po toľkých rokoch. Silné riffy, thrash/death metalové odkazy z ich predchádzajúceho projektu Masacroot a poctivý black metal. Nájdeme tu aj tympany a klávesy na štýl Master’s Hammer v skladbe Unsettled. Veľmi pekné klavírne úvody v Deathbreathe in the Norhern Sky od hosťujúceho klávesáka Kinga, či pútavé akustické pasáže a gitarové vyhrávky v Kingdom of the Immortal. Nahrávka spĺňa všetky parametre, ktoré očakávate od debutového albumu štúdiovej produkcie. Bez väčších problémov sa k albumu dostanene aj dnes nakoľko pred niekoľkými rokmi došlo k jeho opätovnému vydaniu pod 4newblood Records. K nahrávaniu albumu sa nám vyjadril spevák Simargl nasledovne:

„Nahrávanie prebiehalo štandardným spôsobom. Trvalo asi okolo 5 dní, jediný menší problém bol, že v tom štúdiu sa robil black metal prvýkrát, čo bola hlavne otázka zvuku. Tak sme zobrali zo sebou cd-čka rakúskych Abigor, že asi takto si predstavujeme zvuk nahrávky. Hádam sa to aspoň čiastočne podarilo.“

Michalovská skupina Nemrael prišla na scénu začiatkom 90. rokov. Polemizovať o tom, ktorí z deviatich materiálov skupiny skutočne oficiálne vyšiel je dnes už zbytočné. Najznámejšia nahrávka zo všetkých je bez pochybností tá posledná, Tute Rege Satanas, vydaná v roku 1996 cez Osiris Productions. Nechajme však vniesť Sargariela aspoň trochu „svetla“ do histórie Nemrael a vyvrátiť tak rôzne dohady a mýty, ktoré sa okolo skupiny a jej vydaní za tie roky nahromadili.

„Nemrael som založil 20. Januára 1992 – to je oficiálne datovanie vzniku názvu. Avšak korene histórie zrodenia kapely ako takej v skutočnosti siahajú ešte omnoho hlbšie…: Základný kameň všetkého som položil 25. augusta 1990, založením black metalového CATERPILLAR. Ten ale nemal dlhé trvanie a niekedy pred začiatkom jari roku 1991 sa pre vzájomne nezhody rozpadol. Z kukly Caterpillaru sa tak v zapätí liahne AHRIMAN. Na jar 1991 vydávame vo dvojici: Sargariel – gitara, vokál; Aramael – bicie, svoje prvé thrash black war metalové demo: Casualties Of War (8 skladieb) a koncom leta roku 1991 demo posledné: In Nomine Ahriman – Live (7 skladieb). Po tomto nepodarenom koncerte, nás postupne začala pohlcovať vše požierajúca ničota. S úderom roku  1992, sme už podľahli jej letargickému objatiu natoľko, že jediným východiskom bolo uložiť Ahriman k večnému spánku. Bolo to bolestné, ale dlho som nesmútil. Čoskoro vo mne totiž vzbĺklo nové odhodlanie, ktoré sa rozhorelo v priam spaľujúcu vášeň! Tak dňa 20. 1. 1992, so všetkými poctami, usadol na prázdny trón svojho predchodcu mocný Nemrael. Prirodzene kryštalizujúci štýl sa navrátil do pôvodného blacku…, avšak prvoplánované demo Time Slaughter (7 skladieb), ktoré sme vtedy s bratom Aramaelom pripravovali, sme po mnohých súženiach nakoniec nevydali. Všetko bolo v pohybe: V septembri 1992 sa k nám prichádza upísať svojou krvou nový nádejný bubeník a umelecky nadaná osobnosť – Chocky. Aramael, ktorý tým pádom prechádza na basgitaru, nás napokon po niekoľkých seansách opúšťa. Bola to nesmierna rana!!! Ale tá bola len predzvesťou toho, čo malo prísť… Rok 1993 bol rokom personálnych zmien, ktoré sa našou skúšobňou prehnali ako ničivé prietrže mračien.

Počas tejto spúšte, nahrávame 28. augusta v dvoj zostave: Sargariel/Chocky, svoje prvé black metalové demo: For His Glory (11 skladieb). V septembri 1993 prichádza posilniť náš kult skvelý gitarista a človek – Alghoras. O pár týždňov neskôr, kvôli rôznym úskaliam končíme v skúšobni a presúvame svoj tábor do jeho brlohu. V novembri, v ňom nahráva Nemrael druhé demo: Devil Nemrael (6 skladieb). V Marci 1994 vydávame tretie demo: Goodbye In Hell (8 skladieb), ktoré obsahuje niektoré revidované skladby z predchádzajúcej tvorby, plus tri úplne nové. Po dvoch mesiacoch od tretieho dema, v máji 1994, púšťame do éteru štvrté demo: Bewitched (4 skladby). V júny sa k nám pridáva ďalší, veľkým nadaním obdarený muzikant – Gorghoth. Jeho príchodom sa tak definitívne spevnila štruktúra kapely do podoby v akej ju poznáte dodnes. To bola tá povestná štvorka vyvolených: Sargariel – gitara, vokály; Alghoras – gitara, basgitara, vokály; Gorghoth – gitara, klávesy a Chocky – bicie. V tom čase sme začali nahrávať nové (v poradí piate) demo s pracovným názvom: Mystical Forest (6 skladieb). Akurát miesto Chockyho, ktorý bol tou dobou vo výkone základnej vojenskej služby, nám pri nahrávaní hosťoval na bicie starý známi Mantus. Vďaka nášmu osobnému zlyhaniu a následnej zákernej zrade techniky v jeho skúšobni, sme však toto dielo už nikdy nedokončili. Bola to veľká škoda, pretože sme tak prišli o jedinečnú príležitosť nahrať kazetu s kvalitnejším záznamom…

Píše sa január 1995. Natáčame a vydávame piate demo: Black Mass (6 skladieb), v ktorom sa nachádzajú i niektoré podklady z nikdy nenatočeného Mystical Forest. Black Mass tvorili štyri prekopané staré skladby a dve nové. A vtedy sme sa jak si rozhodli, že anulujeme všetky predošlé nahrávky pre ich príšernú kvalitu a budeme signovať Black Mass, ako svoje prvé demo. No, spätne uznávam, že to teda bola pekná blbosť! Nielenže Black Mass nebolo o nič extra kvalitnejšie, ale ešte tým vznikol zbytočný zmätok v pochopení toho, čo do tej doby bolo/nebolo a tak ďalej… Ale čo už? Na históriu môžeš spomínať, rozjímať o nej, krútiť nad ňou hlavou, smiať sa i plakať, ale nič z toho, čo sa udialo, už nikto nikdy nevráti späť. Jediné, čo z nej môže pre rozumného človeka plynúť, je ponaučenie… Približne po roku a pol, v máji 1996 vydáva Nemrael svoje posledné, v chronologickom poradí šieste (inak, vtedy teda druhé) demo: Tute Rege Satanas (20 skladieb), ktoré v zapätí ešte v tom istom roku vychádza pod hlavičkou labelu Osiris Productions. “

Demo pozostáva z neuveriteľných dvadsiatich skladieb rôznej kvality. Sú tu intrá, inštrumentálne skladby a príde aj na black metal. Produkcia nie je úplne dobrá, takže podobný materiál by sme dnes zaradili niekam na úroveň amatérskych projektov. V tomto smere stoja Nemrael a Mystic Death na opačných stranách barikády. V časoch vzniku sa dostalo toto demo aj do pozornosti niektorých zinov, prípadne európskych distribúcií vďaka Osiris Productions. Ak prižmúrime oči nad zvukom nahrávky, slabšími hráčskymi výkonmi a spevom, dostaneme mladícke nadšenie, satanizmus a niekoľko počúvateľných riffov. I napriek jasným nedostatkom, oceňujem snahu a odhodlanie, či mladícky fanatizmus. Ak mám vybrať skladby, ktoré zaujmú určite to budú Cruor Ignis More – Ab Odio, Tuge Rege Satanas a niekoľko ďalších. Ak porovnáme Nemrael a Mystic Death vo všetkých aspektoch nájdeme veľké rozdiely. Od toho najhlbšieho undergroundu, až po premyslený, štúdiový album. Od mladíckej improvizácie, až po koncepčne zvládnutú nahrávku. Každý materiál má svoje špecifické čaro. Aj ten od Nemraelu. Obe nahrávky nezaznamenali v dobe vydania žiadny veľký hudobný úspech na zahraničnej scéne. Mystic Death na to však potenciál mali, ak by nedošlo k predčasnému rozpadu skupiny. To ako by skončil Nemrael je dnes už ťažké povedať. Z odstupom rokov tak máme dve rôzne vydania, dva archaické relikty, ktoré spája doba a atmosféra v ktorej vznikli.

Čo dodať na záver. Asi pomyselné poďakovanie zato, že sa tu niekto v „hviezdnych“ časoch black metalu pokúsil etablovať tento žáner. Či už išlo o proto verziu z prvej vlny, alebo škandinávsky štýl druhej vlny. Ak ste ešte nemali možnosť počuť Necrotos, Toxic Trash, Nemrael alebo Mystic Death, dajte si tú námahu a preskúmajte začiatky slovenského black metalu. Odporúčame taktiež ďalších, ktorí neboli podrobne spomenutí v tomto článku, ale začali svoju black metalovú púť v priebehu 90. rokov. Ide napr. o prievidzských Crimen Exceptum s EP Wandering (1998) alebo The Cryptosy s demom Fuck the Christ (1997). Porovnáte si tak úplne začiatky a postupný vývoj žánru až po súčasnosť. Cestu od Necrotos, Toxic Trash cez Mystic Death až po súčasné skupiny ako Stangarigel, Krolok a mnohé iné.   

***

 

Napísal: Blutkrieg


Súvisiace články:
Rozhovor s Milanom (Necrotos, Azathoth)
Rozhovor s Toxic Trash
Rozhovor s Nemrael časť I., časť II. 
Rozhovor s Mystic Death
Rozhovor s Adamom (Remmirath, Malokarpatan, Stangarigel)
História slovenského black metalu
Pagan Black Metal na Slovensku časť I. – V znamení hromu
Pagan Black Metal na Slovensku časť II. – V znamení slnka
Pagan Black Metal na Slovensku časť III. – Oheň ešte tlie
Pagan Black Metal in Slovakia
DSBM na Slovensku
Korene zla v slovenskom undergrounde

Author: Blutkrieg

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *